Berlingske Business
LIVE
14:04 Deutsche Post spår rekordstor julehandel

Dansk fintech-slagsmål med IMF resulterer i ny webvaluta

US-CONGRESS-BITCOIN
Akrvfoto: Danske fintech-industris seneste frembringelse - den webbaserede valuta »Global Curreny Unit« - har taget toppen af finansverdenen med storm. Adskillige centralbanker har vist stor interesse, men Den Internationale Valutafond, IMF, vil ikke være med. Foto:

Danske fintech-industris seneste frembringelse - den webbaserede valuta »Global Curreny Unit« - har taget toppen af finansverdenen med storm. Adskillige centralbanker har vist stor interesse, men Den Internationale Valutafond, IMF, vil ikke være med.

I stedet har fonden sat hælene i over for brug af den volatilitets-reducerende valuta i centralbank-regi.

BITCOIN VERSION 2+

Det ny valuta- og betalingssystem, der er udviklet af manden bag 118.dk, og Edbpriser.dk., iværksætteren Jesper Toft, tager udgangspunkt i den hurtigt voksende fintechverden med web-valuta Bitcoin med dens blockchain-baggrund.

Men her stopper lighederne for GCU-valutaen er beregnet til at reducere valutakursudsving og lette transaktioner på tværs af landegrænser, frem for at være et alternativ til en bankkonto med store udsving i indeståendets værdi.

Systemet var oprindeligt udviklet til brug for centralbanker, der ønskede at reducere afhængigheden af den internationalt dollarbaserede betalingssystem og derigennem at mindske udsvingene i de enkelte landes konkurrenceevne.

13BUSJim-Hagemann-Snabe-105.jpg

STOR INTERESSE BLANDT CENTRALBANKER

Interessen har været stor, og modellen har fået rosende ord med på vejen fra blandt andet Bank of England.

Men trods fremskredne forhandlinger med centralbankrepræsentanter i især mindre generelt dollarbaserede økonomier, faldt det hele til jorden, idet IMF på det kraftigste modsatte sig at ændre på betalingsstrukturen i lande underlagt det Washington-baserede globale finanssystem.

Det fik Jesper Toft til at gå i tænkeboks for at finde en anden måde at bruge valutasystemet på. Konklusionen var, at det er umuligt at slå IMF, når det gælder centralbankerne.

Men IMF har ikke kunne hindre den hastigt stigende brug af nettet til fintech, så i stedet videreudviklede Jesper Toft systemet til brug for virksomheder og privatpersoner med valutakursrisiko.

03BUS20170102-104712-3-1447.jpg

REDUCERER KURSRISIKO

Ses der nærmere på den ny cybervaluta, kan den som afregningsvaluta reducere kursudsvingene for de forskellige valutaer markant.

For den danske kroners vedkommende reduceres det internationale kursudsving til 0,95 pct. mod dollarudsvinget på 3,87 pct. set over de seneste tre måneder.

For den japanske yen er de tilsvarende udsving 1,13 pct. for GCU, mens dollar har svinget 5,23 pct., og for tyrkiske lires vedkommende har GCU et udsving på 5,58 pct. mod dollarudsvinget på 13,33 pct.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen