Del : SMS
Berlingske Business

Dansk erhvervsfremstød i syrisk flygtningelejr

Flygtninge
Zaatari-flygtningelejren i Jordan med 80.000 beboere danner rammen om et usædvanligt dansk erhvervsfremstød i slutningen af maj. Danske virksomheder har gode løsninger på de problemer, en flygtningelejr har. Arkivfoto: Muhammad Hamed /Reuters

I samarbejde med Udenrigsministeriet arrangerer Dansk Industri et erhvervsfremstød i den store Zaatari-flygtningelejr i Jordan.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske virksomhedsejere med mod på at afsøge markedet i verdens mange flygtningelejre kan godt begynde at finde det praktiske tøj frem i garderoben.

I slutningen af maj er der afgang til Jordan for dem, der vil se nærmere på afsætningsmulighederne i den store, støvede Zaatari-lejr for syriske flygtninge.

flygtninge

Dansk effektivitet

»Danske virksomheder har gode, effektive løsninger på mange af de udfordringer, der ved at drive en flygtningelejr. Det gælder bl.a. inden for vand, energi, miljø, fødevarer og infrastrukturelle forbedringer,« siger Ejvind Vøgg, chefkonsulent i Dansk Industri (DI), der arrangerer det usædvanlige erhvervsfremstød i samarbejde med Udenrigsministeriet og netværket Acces2innovation, der tilbyder virksomheder muligheder for partnerskaber med civilsamfunds­orgaisationer.

Zaatari-lejren i det nordlige Jordan er med sine godt og vel 80.000 indbyggere på størrelse med en pæn provinsby, og den efterhånden fem år gamle flygtningelejr har løbende gennemgået ombygninger og forbedringer. Men der er stadig mange ting, der kan gøres mere effektivt, billigere og mere bæredygtigt, og det er her, danske virksomheder har muligheder.

3F

Besøget i Jordan vil ifølge Ejvind Vøgg fra DI også give de danske virksomheder en lejlighed til at møde repræsentanter fra mange de FN-organisationer og NGOer, der arbejder med flygtningekrisen i Jordan og de andre såkaldte nærområdelande som Libanon og Tyrkiet.

På den måde kan besøget ikke bare give et indblik i de behov, der måtte være for danske løsninger i Zaatari-lejren, men også mere generelt i det omfattende flygtningearbejde, der pågår i hele Mellemøsten og mange andre steder i verden.

23BUSFlygtningelejr-Asger-N.jpg

Jordans hovedstad, Amman, er således det vigtigste knudepunkt for FNs indkøb til operationerne i hele regionen, og Danmark er i forvejen god til at få andel i FNs ordre. I 2014 solgte danske virksomheder for omregnet 2,9 mia. kr. til FN-systemet. Det svarer til 2,5 pct. af alle FNs forsyninger og placerer Danmark på en niendeplads over FNs leverandører.

»Flygtninge bliver en stigende udfordring, og der er megen fokus på, at det er en udfordring, der skal tackles i nærområderne,« siger Ejvind Vøgg.

Billede

Initativ fra flygtningehjælpen

Dansk Flygtningehjælp, der er en af de førende aktører i verden, når det drejer sig om at drive flygtningelejre, hilser det danske erhvervsfremstød velkommen.

»Det er en god idé, at danske virksomheder tager ud og selv undersøger markedet og behovene på det her område,« siger generalsekretær i Dansk Flygtningehjælp, Andreas Kamm.

Forsker: Opsving kan skaffe job til flygtninge

Han opfordrer dog samtidig danske virksomheder til også at have øje for det marked, der kan være uden for FN-, NGO- og donorverdenen.

»Vi arbejder i Dansk Flygtningehjælp på et erhvervssamarbejde, hvor vi spiller ind med de udfordringer, vi ser lokalt rundt omkring i de 40 lande, hvor vi er aktive. Og hvor danske virksomheder så spiller ind med løsninger, der skal være bæredygtige og til at betale for de lokale,« siger Andreas Kamm.

11BUSPix-Integrafion-155121.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere