Del : SMS
Berlingske Business

Dansk eksport til vækstlande undervurderes

Eksport
»Det er helt klart uden for Europa, vores vækst ligger,« siger adm. direktør Peter Sejer, Sciteq. De 40 ansatte på verdensplan har aktiviteter i over 75 lande, og virksomheden har stort fokus på BRIK-landene.

Langt flere danske varer, end vi lige umiddelbart tror, ender i Kina, Indien, Rusland, Brasilien og andre højvækstmarkeder. De er bare nede og vende i Tyskland eller i Sverige først

Artiklen fortsætter under annoncen

Måske sakker Danmark slet ikke bagud, når det gælder om at sælge mange varer og serviceydelser til de såkaldte BRIK-lande, der består af Brasilien, Rusland, Indien og Kina. En ganske stor del af den danske eksport er nemlig skjult og indgår som små dippedutter og dimser i færdige produkter fra især Tyskland eller Sverige.

Det fremhæver professor ved Aarhus Universitet og ekspert i dansk eksport, Philip Schröder.

Så der er en række forbehold, som skal tages med i betragtning, før det kan konkluderes, om danske virksomheder forsømmer de BRIK-lande, som alle for tiden omtaler som fremtidens vindere, fordi de frister med både høj vækst og en meget stor befolkning, der er sultne efter forbrugsgoder af snart sagt enhver slags.

En del produktion er outsourcet

»En stor del af dansk eksport er underleverancer til store svenske og tyske virksomheder, som så sælger de færdige varer i Asien eller Sydamerika. Men de senere års store lønstigninger og den svage, danske konkurrenceevne har også betydet, at ganske meget produktion er outsourcet fra Danmark. Det vil sige, at en del danske virksomheder i dag har lokal produktion i Kina, Brasilien eller andre steder, hvilket ikke fremgår af de danske eksporttal,« siger Philip Schröder.

Det er chefkonsulent i DI, Allan Sørensen, enig i, men han peger på, at den andel af dansk eksport, som produceres i Danmark og sælges til BRIK-lande, er nede på fem procent, mens den er på 10,5 procent i Tyskland og syv procent i Sverige.

»Men krisen har fået danske virksomheder til at satse mere på de fjerne markeder. I snit blev en dansk eksportvare, før krisen satte ind, eksporteret 2.300 kilometer væk. Nu er den afstand øget til 2.700 kilometer. Så danske eksportvirksomheder satser mere på fjerne markeder end før,« siger Allan Sørensen.

At den danske eksport til BRIK-landene sandsynligvis er mindre, end hvad Tyskland og Sverige kan prale af, kan efter Philip Schröders opfattelse hænge sammen med, at der af historiske grunde er mange små- og mellemstore virksomheder i Danmark.

Meget store barrierer

»Det er et problem, når der er tale om eksport til eksempelvis Brasilien, Kina eller Rusland. For det er i alle tilfælde lande, som har meget store adgangsbarrierer. Det vil sige, at det er meget svært at komme ind på disse markeder på grund af told, afgifter, kvoter, bureaukrati og korruption. Men sprog og kultur er også en stor barriere for mange. Så selv om det umiddelbart ligner meget attraktive markeder med høj vækst, så er omkostningerne for at komme ind her tilsvarende store,« siger Philip Schröder.

Han tilføjer, at de høje omkostninger betyder, at der også skal et ganske betydeligt salg til, før det kan løbe rundt, og en lille dansk virksomhed har sjældent de økonomiske muskler, der skal til for at gøre et produkt klar til salg i stor skala i eksempelvis Brasilien.

»Derfor er det rigtigt af dem, at satse mere på de nære markeder, som de kan overskue,« siger han.

Men en vej frem, hvis Danmark skal høste flere gevinster i de store BRIK-lande, er enten mere offentlig eksportfremme eller flere klyngedannelser, hvor en gruppe af virksomheder inden for samme branche går sammen om fælles eksportfremstød, fremhæver forskeren.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere