Berlingske Business

Dansk eksport til Kina i rekord trods lavere vækst

CHINA-ECONOMY-TRADE
Foto:

Det er nærmest aldrig gået hurtigere fremad for den danske vareeksport til Kina end i 2015, og fra dansk side ses der gode muligheder i omstillingen af Kinas økonomi mod mere forbrug.

Kina er blevet verdens fabrik. Sådan har beskrivelsen af det folkerige land i Asien længe lydt, men om ikke alt for længe vil det måske være mere korrekt at sige: Kina er verdens indkøbscenter. I hvert fald er Kina med syvmileskridt i færd med at omstille sin økonomi væk fra produktion og hen mod forbrug, hvor de bedre og bedre stillede kinesiske forbrugere skal drive økonomien videre.

»Den helt store fremtid for danske virksomheder i Kina er at gå ud og få en bid af det kinesiske hjemmemarked, for det vil blive ved med at vokse. Hvis man bare kan få en eller to procent, så vil det være en kæmpe­gevinst for virksomheden,« siger formanden for Danish-Chinese Business Forum, Thorkil K. Christensen.

kina

Eksporten stiger

Det kan næppe komme som nogen over­raskelse, at den danske eksport til Kina er steget ganske hurtigt de senere år. Det kan dårligt være anderledes, når et så stort land som Kina leverer væksttal på over ti procent det ene år efter det andet. Kina er stadig en væksthistorie, men ikke i lige så høj grad som tidligere. I 2016 og 2017 vil væksten formentlig ligge på omkring 6,5 procent, men det lader ikke til at være et handicap for den danske eksport. Således var 2015 et stærkt vækstår i den danske eksport til Kina, der steg med omkring 20 procent.

»Kina er ikke blevet et mindre interessant marked, selv om der har været uro om økonomien. Omstillingen i Kina mod det hjemlige marked ændrer nogle af mulighederne, der er i Kina: Væksten i investeringerne og byggeriet er ikke, som den har været tidligere, men der er et voksende forbrug i husholdningerne,« siger seniorchefkonsulent hos DI, Allan Sørensen.

»Væksten er måske for nedadgående, men man skal huske på, hvor meget Kina er vokset, så i kroner og øre vokser Kinas økonomi mindst lige så meget, som den gjorde før. Levestandarten blandt de rigeste ti procent er også på højde med Europa, og her er der altså tale om 130 mio. mennesker.«

Bare kom afsted

Selv om udsigterne i Kina stadig er lyse, og selv om den nylige uro omkring landet er faldet mere til ro, kan man ikke bare valse ind på Den Himmelske Freds Plads og etablere forretning op. Det kræver forberedelse, formaner Thorkil K. Christensen, der som mangeårig leder i Novo-familien var med til at gøre nogle af de første danske erfaringer i det reformerede Kina.

»Man skal tænke sig godt om og vurdere, om man har noget at tilbyde. Det er befordrende, hvis man er inden for et område, som kineserne allerede forbinder med Danmark. For Danmark er et godt varemærke. Husk på, at kineserne kender H.C. Andersen bedre, end vores egne børn gør det,« siger Thorkil K. Christensen, der slutter interviewet af med en opfordring til dansk erhvervsliv:

»Man skal ikke være nervøs. Kridt skoene og kom afsted. Men husk at være forberedt. Der er mange, der bare tager derud, og så kommer man tilbage med halen mellem benene, og det skyldes mangel på forberedelse.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen