Del : SMS
Berlingske Business

Danmark sukker efter flere turister fra udlandet

Over de seneste ti år har Danmark tabt markedsandele til nabolandene, når det gælder tiltrækning af udenlandske turister.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvert år rejser cirka 60 millioner udenlandske turister til Nordeuropa, og ifølge verdensturismeorganisationen UNWTO forventes en årlig vækst på 1,8 procent frem mod 2030 i turismen. Den vækst risikerer Danmark at gå glip af, lyder det i en ny analyse »Danmark skal have del i væksten« fra DI.

Danmark har tabt markedsandele til nabolandene over de seneste år. For at vinde dem tilbage skal væksten i antallet af udenlandske turister i Danmark årligt være på mindst 2,5 procent. Det vil ifølge DI styrke den danske eksport med 19 milliarder kroner, men kræver en større indsats.

- Prisniveauet i Danmark gør, at vi virkelig skal levere en exceptionel høj service og kvalitet. Vi skal være mere tilgængelige og blandt andet sikre mere enkel adgang til visum. Og vi skal blive bedre til at samarbejde på tværs i Norden om at markedsføre os som en samlet region, der er interessant at rejse til, lyder det fra Sune K. Jensen, chefkonsulent i DIs turismeenhed.

Han henviser til potentialet i at få bedre fat i turister fra vækstlande som blandt andre Kina.

Samme melding kommer fra brancheorganisationen Horestas direktør Katia K. Østergaard, der i Horesta-regi har etableret et vækstråd for turismen.

Her viser beregninger, at Danmark efter perioden 2001 til 2011 ligger på indeks 94, mens lande som Tyskland, Finland og Sverige klarer sig langt bedre.

- Hvis vi formår at nå et 2003-niveau, hvor vi præsterede bedst, vil vi frem mod 2020 kunne nå et vækstscenarie på 25 milliarder, siger Katia K. Østergaard.

For at nå dertil fremhæver hun ligeledes, at det skal blive mere attraktivt for turister fra vækstlande at komme til Danmark både i forhold til adgangen til at få et visum og til prisniveauet, samt at der skal etableres bedre samarbejde på tværs af de aktører, der er leverandører til turismen.

Både hos vækstrådet og DI efterspørges der samtidig bedre rammevilkår.

- Prisen er jo en parameter, som ikke er blevet mindre afgørende de seneste år. Som land er vi udfordret af, at vi gentagne gange ligger i toppen på Eurostats prissammenligninger over de dyreste turistmål i Europa. Vejen til at blive mere konkurrencedygtige i forhold til andre lande vedrører for en del rammevilkårene, siger Katia K. Østergaard.

Hun henviser til, at nabolande har sænket momsen på restauranter eller overnatninger. Det, forventer hun, ikke vil ske i Danmark, men henviser til en dialog med flere partier om at give virksomheder mulighed for helt at kunne aflaste momsen på erhvervsovernatninger.

Regeringen har i september nedsat et vækstteam for turisme og oplevelsesøkonomi, der netop skal komme med anbefalinger til regeringen om styrket vækst og beskæftigelse i dansk turisme og oplevelsesøkonomi. De forventes at komme i løbet af foråret.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere