Del : SMS
Berlingske Business

Danmark storsælger dyre eksportvarer

Det svenske energiselskab Vattenfall er udvalgt til at opføre h
Overskrift
Det er blandt andet dele til vindmøller, medicin og maskiner til fødevareindustrien, som er blandt de største danske upmarket- produkter, fremhæver cheføkonom Allan Lyngsø Madsen fra Dansk Metal. Foto:
 

Danmark er et af de lande, der sælger flest dyre kvalitetsvarer til andre lande. Vi slår selv det ellers så roste eksportland Tyskland og har en større andel af såkaldte upmarket-produkter i vores eksport end de fleste andre lande.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danmark er sammen med Schweiz, USA, Japan og Irland verdensmester i at sælge ekstremt dyre kvalitetsvarer til andre lande.

Det er så meget som 38 procent af hele den danske vareeksport på mere end 600 milliarder årlige kroner, der udgøres af såkaldte »upmarket-produkter«, der har en pris, som er mindst 15 procent højere end tilsvarende produkter fra andre lande.

energi

De dyre varer spiller en yderst vigtig rolle for vores velstand, og der er da også en tæt sammenhæng mellem et lands evne til at udvikle dyre kvalitetsprodukter og så niveauet for velstanden.

Det viser en analyse fra Dansk Industri (DI), og hos AE-rådet er chefkonsulent Frederik I. Pedersen helt enig i, at de dyre varer betyder ganske meget for dansk økonomi.

»Siden 1995 er prisen på vores eksportvarer steget med 35 procent, mens eksempelvis eksport fra Finland og Sverige, der udgøres af meget elektronik, er faldet i pris. Så vi har klaret os betydeligt bedre end andre lande, når det handler om at sælge varer til høje priser,« siger Frederik I. Pedersen.

Frítz

Vindmøller og medicin

Seniorchefkonsulent Allan Sørensen fra DI peger tilmed på, at der er en meget klar sammenhæng mellem et lands velstand og andelen af dyre produkter i eksporten.

Schweiz er det land, der har den største del af upmarket-produkter i eksporten. Næsten 80 procent af al eksport fra Schweiz til EU udgøres således af eksklusive ure og andre varer med tårnhøje priser. USA, Japan og Irland ligger placeret på de følgende pladser.

»Men upmarket-produkter udgør også en stor del af dansk vareeksport. Vi er placeret som nummer fem på listen over de største kvalitetsleverandører til EU, tæt fulgt af Sverige, Østrig, Belgien og Holland,« siger Allan Sørensen.

15BUSLundbeck-1.jpg

Det er blandt andet dele til vindmøller, medicin og maskiner til fødevareindustrien, som er blandt de største danske upmarket- produkter, fremhæver cheføkonom Allan Lyngsø Madsen fra Dansk Metal.

»Det er en ekstremt vigtig del af dansk eksport, fordi den retfærdiggør vores høje lønninger herhjemme,« siger Allan Lyngsø Madsen.

Up- og low-produkter

Der er typisk lande og regioner med et høj velstand, der har mange dyre produkter. Omvendt har lande med lav velstand typisk mange lowmarket-produkter med en pris 15 procent under gennemsnittet. De tre lande, der har den laveste upmarket-andel, er Kina, Indien og Vietnam.

Dannebro

»Men Danmark og andre lande med høje indkomster producerer dog også en del lowmarket-produkter. Det kan lade sig gøre takket være et yderst effektivt produktionsapparat,« siger Allan Sørensen.

Mere end 80 procent af EUs import fra Kina er lowmarket-produkter, og Kina er dermed absolut største leverandør af billige varer til EU. De billige importvarer sparer virksomheder og forbrugere for store summer, men de presser også de europæiske virksomheder til at gøre deres produkter særlige, da de ikke kan konkurrere på pris alene.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere