Del : SMS
Berlingske Business

Danmark kan vende årtiers industrinedtur

27BUSDanfoss.jpg
Overskrift
Formand for produktionspanelet Niels B. Christiansen, adm. direktør i Danfoss, fastslår, at han er enig i, at det er muligt at vende trenden og skabe gradvist flere industrijob i Danmark. Billedet er fra produktionen i Danfoss. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen
 

En af USAs mest fremtrædende eksperter i betingelserne for moderne industriarbejdspladser, Harvard-professor Willy Shih, mener, at Danmark har gode muligheder for at vende årtiers nedgang i antallet af produktionsjob. Formanden for regeringens produktionspanel, Danfoss-topchef Niels B. Christiansen, er enig.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mange opfatter regeringens mål om at øge antallet af industriarbejdspladser som en vidtløftig og stort set uopnåelig drøm. Nogle vil kalde det for en decideret utopi. Men selv om det er en kæmpe udfordring, har vi i Danmark faktisk forudsætningerne for gradvist at vende udviklingen og ligefrem skabe flere produktionsjob.

Det er meldingen fra en af de mest fremtrædende og anerkendte stemmer i den amerikanske debat om industriarbejdspladser, Harvard-professor Willy Shih, der også har fulgt den danske debat med stor interesse.

»I har mulighederne for at fastholde og endda udbygge antallet af produktionsarbejdspladser i Danmark. Det bliver ikke en let opgave, og det kræver et stålsat fokus på flere fronter. Men I har nogle grundlæggende styrker i forhold til at fastholde og skabe fremtidens specialiserede produktionsjob,« siger Willy Shih i et interview med Berlingske Business.

pix-kbh

Willy Shih, der er professor i ledelse og forretningsudvikling, er en af talerne på en stor konference om Danmark som produktionsland fredag i Industriens Hus. Konferencen skal give input til regeringens produktionspanel med Danfoss-topchef Niels B. Christiansen i spidsen, der i maj skal komme med et bud på, hvordan vi kan skabe flere danske produktionsjob.

Willy Shih har i mange år forsket i betingelserne for amerikanske industrijob, og han er bl.a. kendt for konklusioner om, at outsourcing af bestemte typer produktionsjob kan få fatale følger for virksomhedernes innovationskraft.

Danmark er godt rustet

Hvis produktionsjobbene skal fastholdes, kræver det imidlertid, at en række rammebetingelser omkring uddannelse, forskning, regulering og omkostninger er på plads. Alt i alt mener Willy Shih, at Danmark er godt rustet.

»Danmark har en lang tradition for fremragende forskning, og det er afgørende. I har også en tradition for fondsejerskab, der støtter forskning og i øvrigt har vist sig som en meget solid ejerform. Uddannelsessystemet er godt, men når alle disse ting er sagt, så kræver det fortsat en stærk indsats at skabe flere industrijob,« siger Willy Shih.

Turister skal have bedre service i Danmark

Han fremhæver bl.a., at det er afgørende, at der er tilstrækkelig med kvalificeret faglært arbejdskraft, der kan udfylde de stadig mere specialiserede krav til moderne industriarbejdspladser.

»Automatisering og ny teknologi betyder, at mange arbejdere i produktionen f.eks. skal kunne bruge computere på en anden måde. De skal kunne spille sammen med udviklingsafdelingerne, og derfor er den kvalificerede arbejdskraft altafgørende,« siger Willy Shih. Derudover er forskning og samarbejde mellem erhvervslivet og universiteter også væsentlige nøgleord.

»Det kræver, at I prioriterer forskning og uddannelse inden for jeres styrkeområder og de områder, hvor industrien har de største behov. I Danmark har I jo bl.a. styrker inden for life science og fødevare- og ingrediensindustrien,« siger Willy Shih.

Mistet 165.000 industrijob

I Danmark er industriens beskæftigelse faldet fra omkring 450.000 personer i 1990 til omkring 285.000 personer i dag. De seneste år er faldet dog fladet lidt ud, og industribeskæftigelsen steg ligefrem for første gang i mange år i 2014. Mange eksperter frygter dog, at det kun er et spørgsmål om tid, før der igen bliver færre i industrien – medmindre der gribes ind med solide politiske tiltag.

20BUSPix-Niels-B-Christians.jpg

Willy Shih fastslår, at hverken USA eller Danmark kan sigte efter lige så lave omkostninger som de store produktionslande i Asien. Men det har omvendt betydning, hvor stor forskellen er, og derfor spiller skattespørgsmål også en væsentlig rolle.

Ud over anbefalingerne til politikerne advarer Willy Shih også erhvervslivet mod omfattende outsourcing af især de specialiserede produktionsjob. Han har fundet mange eksempler på, hvordan outsourcing har ramt amerikanske virksomheders innovationskraft, herunder i Kodak, hvor han selv har en fortid.

»Kodak tjente engang alle pengene på selve de fotografiske film til kameraerne. Til gengæld outsourcede man kameraproduktionen for at sænke omkostningerne. Da det pludselig var kameraerne, der skulle generere indtjeningen, manglede Kodak kompetencerne. Så gik det galt. Det er blot ét ud af rigtig mange eksempler på, hvordan outsourcing kan ramme evnen til fornyelse,« siger han.

CHINA-HONGKONG-SHANGHAI/CONNECT

Formand for produktionspanelet Niels B. Christiansen, fastslår, at han er enig i, at det er muligt at vende trenden og skabe gradvist flere industrijob i Danmark.

»Jeg er også af den overbevisning, at det er muligt under forudsætning af, at der er politisk vilje til at forbedre rammebetingelserne for industrien. Jeg er også enig i, at erhvervsrelevant forskning og adgang til kvalificeret arbejdskraft er vigtige elementer i den forbindelse,« lyder det i en skriftlig kommentar fra Niels B. Christiansen.

04BUSMarie-Louise-Bjerg.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere