Del : SMS
Berlingske Business

Danmark har spildt 21 mia. på håbløs infrastruktur

Københavns Metro
At fortsætte Metrobyggeriet ud til Nordhavnen er ikke nogen god ide, lyder det fra kommissionen. Foto:

Siden 2002 har samfundet tabt 21 mia. kr. på infrastrukturprojekter, der ikke har været gennemtænkt, vurderer Produktivitetskommisionen. Metro til Nordhavnen og den københavnske letbane er dårlige forretninger, lyder kritikken.

Artiklen fortsætter under annoncen

Brug pengene fornuftigt.

Det lyder simpelt, men virkeligheden er tilsyneladende en anden, når det kommer til nogle af de store infrastrukturprojekter, der er sat i søen siden 2002.

Hele 21 milliarder kroner er gået tabt i projekter, som ikke samfundsøkonomisk har været det værd, de har kostet.

Det er Produktivitetskommissionen kommet frem til i sin seneste rapport, hvor den blandt andet fremhæver Metro-strækningen til Nordhavn, letbanerne i Odense og København, jernbanen til Aalborg Lufthavn samt motorvejen til Holstebro som projekter, der aldrig skulle have været vedtaget.

»Hvert femte projekt har så lavt et afkast, at det ikke burde være sat i værk. Det kan for eksempel være en dyr letbane, der tager et helt spor fra bilisterne – frem for en billigere og lige så effektiv superbusrute. Vi skal investere der, hvor trafikproblemerne er størst,« siger Peter Birch Sørensen, formand for Produktivitetskommissionen.

pix-TDC-plante

Roadpricing igen på bordet

Derudover anbefaler kommissionen, at der indføres forsøg med roadpricing, så bilisterne kommer til at betale efter, hvor meget de kører, frem for bare en årlig afgift.

Den debat er langt fra ny, og både den såkaldte Trængselskommission samt flere politikere og erhvervsorganisationer har peget på roadpricing som løsningen på den ufremkommelige københavnske trafik.

Regeringen har dog indtil videre ikke haft lyst til at indføre forsøg med ordningen og har blandt andet henvist til, at det ville være besværligt at udstyre alle danske biler med den påkrævede GPS-sender.

Ifølge kommissionen skal der opkræves roadpricing efter tidspunktet på dagen. Altså skal det være dyrere at køre i myldretiden og billigere uden for.

Og den praksis skal også overføres til den kollektive trafik, så togbilletten eksempelvis er billigere ved middagstid end om morgenen. Det samme koncept anbefales på Storebælt og Øresundsbroen, så det bliver billigere at køre over uden for myldretiden.

Produktivitetskommissionen er nedsat af regeringen til at se den danske produktivitet efter i sømmene og komme med anbefalinger til, hvordan produktiviteten øges. Rapporten om infrastruktur er den næstsidste af seks rapporter fra kommissionen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere