Del : SMS

Danmark har ikke skabt store virksomheder i tyve år

Vestas
Foto:

En ny rapport fastslår, at der er ikke er skabt virksomheder i Danmark med 1000 ansatte i 20 år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Store nye globale virksomheder har været en mangelvare i Danmark de sidste mange år.

I en ny rapport fra Erhvervsstyrelsen fremgår det, at der ikke er blevet skabt store danske virksomheder med over 1000 ansatte de sidste tyve år, skriver Børsen.

Ase

Samtidig lyder en konklusion i rapporten, at virksomhederne netop bliver mere produktive og skaber større eksport, når de går fra at være en mellemstor virksomhed til en stor global spiller.

Rapportens konklusioner får flere iværksættere og investorer til at advare om et for lavt ambitionsniveau hos de danske virksomheder.

Blandt dem er serieiværksætteren Janus Friis, der har været med til at stifte internetvirksomheden Skype, der er blevet en global megasucces.

Robot

- Skype og Spotify viser, at det også kan lade sig gøre i Europa. Strukturelt set handler det nok mest om at forsøge at mindske barrierer og bureaukrati for små virksomheder, siger han til Børsen.

Flere påpeger også til avisen, at der er tradition for, at danske virksomheder bliver solgt til udlandet, inden de når deres fulde potentiale som global succes.

I alt er der 168 danske virksomheder, der har over 1000 ansatte på globalt plan.

widex

De 168 virksomheder står for 15 procent af den samlede erhvervsbeskæftigelse i Danmark og 50 procent af Danmarks samlede eksport.

Dermed er de store virksomheder helt centrale for Danmarks økonomi, lyder det i rapporten.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere