Del : SMS

Danmark får svært ved nå vækstmål

PODyhr_Business
Eksport- og udenrigshandelsminister Pia Olsen Dyhr var skuffet over handelstallene for december, og økonomer varsler problemer med at nå vækstmålene for 2013. Foto:

Den danske økonomi fik en dukkert mod slutningen af 2012, hvor både eksport, industriproduktion og detailsalg skuffede. Det risikerer at få følger for den økonomiske aktivitet i begyndelsen af 2013, og derfor kan det blive svært for den danske økonomi at nå regeringens vækstmål for året.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skriver Børsen. Fredagens tal for den danske udenrigshandel viste et fald i den sæsonkorrigerede eksport på 3,8 pct. fra november til december, og det vakte skuffelse hos både handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr fra SF samt hos økonomerne.

- Vi risikerer, at selv om vi får vækst i starten af året, så vil BNP stadig ligge lavere end niveauet for første kvartal 2012. Så vi er bestemt ikke optimistiske for første kvartal af 2013, og det er svært at være optimistisk for 2013 som helhed, siger Helge J. Pedersen, cheføkonom i Nordea, til Børsen.

Regeringens forventning til væksten i 2013 ligger på 1,2 pct., mens økonomerne ikke er helt så optimistiske. Seneste prognose fra Handelsbanken lyder på en vækst i den danske økonomi på 0,25 pct.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere