Del : SMS
Berlingske Business

Danmark er blevet stærkere

pix-dannebrog
Foto:

I årevis er de danske lønninger løbet fra de udenlandske konkurrenter, men nu er billedet vendt. Danmark er så småt ved at hente noget af den tabte konkurrenceevne tilbage.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det skriver Politiken søndag på baggrund af nye tal fra Erhvervs- og Vækstministeriet.

»Jeg vil ikke være jubeloptimist, men der er forsigtigt positivt tegn, som vi kan glæde os over«, siger erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) til Politiken.

Lønnen stiger mere i Sverige og Tyskland end i Danmark, og kombinationen af beskedne lønstigninger og bedre produktivitet i virksomhederne har styrket den danske konkurrenceevne, viser de nye tal. Det betyder også, at Danmark vinder markedsandele på eksportmarkederne.

Ole Sohn konstaterer, at det først er fra 2009-10, at forbedringen af produktiviteten for alvor er slået igennem:

»Og det er et godt tegn, at virksomhederne har skåret ting fra, som måske ikke var de mest produktive. Og det er rigtigt set af arbejdsmarkedets parter, at de har lavet overenskomster, der ligger lønmæssigt lavere end lønningerne i de lande, som vi normalt sammenligner os med«, siger han til Politiken.

På trods af den bedre konkurrenceevne og regeringens økonomiske reformer stiger arbejdsløsheden i disse uger efter at have ligget stabilt i en længere periode. Der var i juni 164.200 arbejdsløse, hvilket var 1.500 flere end måneden før.

»Vi har holdt niveauet for arbejdsløsheden nogenlunde, men det er klart, at vi er et lille land med en åben økonomi, som er afhængig af, hvad der sker udlandet. Og når for eksempel de sydeuropæiske lande bliver ramt af økonomisk krise, går vores eksport til de lande ned. Uden forbedringen af konkurrenceevnen og kickstarten var det gået værre«, siger Ole Sohn til Politiken.

De nye konkurrencetal bliver godt modtaget af en række økonomer, der dog samtidig understreger, at der er langt igen, før konkurrenceevnen igen får stærke muskler.

»Det er umiddelbart et godt tegn, at konkurrenceevnen er forbedret, men det er ikke prangende. Det må absolut ikke blive en sovepude. Ambitionen må være, at vi skal gøre det endnu bedre, hvis vi igen skal op i verdens top-10 målt på BNP pr. indbygger i verden«, siger cheføkonom Helge Pedersen fra Nordea til Politiken.

Analysen er stort set den samme i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd: »Selv om man selvfølgelig skal passe på med at overfortolke tallene, er der da grund til en vis optimisme«, siger Lars Andersen, direktør i AE-rådet, til Politiken.

»Vi har set en klart forbedret produktivitet ude i virksomhederne, hvor de mest effektive virksomheder overlever og udvider - og vi har set en løntilbageholdenhed, der har gavnet økonomien. Og når man først kan begynde at tro lidt på arbejdsmarkedet igen, kan det blive selvforstærkende«, siger han.

Den borgerlig-liberale tænketank Cepos er mindre begejstret. Her kalder specialkonsulent Martin Kyed udviklingen for uhyre skrøbelig:

»Den forbedring, der er sket fra 2008 til 2009, skyldes stort set udelukkende en produktivitetsforbedring ude i virksomhederne. Og der er ikke noget, der tyder på, at vi kan komme længere ad det spor. Fra 2009 til 2010 var det næsten udelukkende valutakurserne - ikke mindste euroens krise - der gjorde, at vi fik en forbedring af lønkonkurrencen. Så der er jo ikke meget at rose regeringen for«, siger Martin Kyed til Politiken.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere