Del : SMS
Berlingske Business

Dårlig mødekultur koster virksomheder dyrt

Ineffektiv. Forældet mødekultur mellem ledere og medarbejdere dræber effektiviteten og koster danske virksomheder mange timers spildtid.

Artiklen fortsætter under annoncen
Et langt sort bord, én person som snakker og uendelige papirmængder, som skal gennemgås. Sådan foregår mange møder i dag i virksomhederne, og det betyder, at 20 procent af mødetiden er totalt spildt for medarbejderne. Tid, som de kunne have brugt på at tjene penge til virksomheden.

Det viser foreløbige undersøgelser fra et forskningsprojekt på Danmarks Pædagogiske Universitet. Her er forsker og virksomhedsrådgiver Ib Ravn i øjeblikket ved at lægge sidste hånd på nye data fra undersøgelsen "Mere effektive møder", hvor han har undersøgt mødekulturen blandt 50 mellemledere i fem store virksomheder.

- Møderne er ineffektive, fordi lederne ikke sørger for at inddrage alle medarbejderne. I dag vil de unge og højtuddannede høres, for de mister interessen, hvis det kun er lederne selv og de højtråbende, som kommer til orde. Det skal man i højere grad planlægge efter, forklarer han.

Spirituskørsel i mødeledelsen

Men det kan være vanskeligt for mødelederne at overskue både det, der bliver sagt på mødet og i hvilken rækkefølge, medarbejderne taler. Derfor foregår møder stort set på samme måde i alle virksomheder, og de har ikke rykket sig siden industrisamfundet. Det mener i hvert fald skuespiller og underviser Bo Krüger fra konsulenthuset Moving Minds. Han har de seneste 15 år besøgt et utal af virksomheder og set, hvordan medarbejderne mange steder undlader at tage ansvar for det, der foregår på mødet.

- Mødelederne har brug for at tage hensyn til både indhold og processen på mødet. Men man kan sammenligne det med at køre i bil og tale i mobiltelefon samtidig, der har samme effekt som spiriuskørsel. Så populært kan man sige, at der er spitiruskørsel i mødeledelsen, siger han.

Ud i det grønne og plads til følelserne

For at komme ud af den stive mødekultur, så mener Bo Krüger, at mødelederne bør variere både formen og indholdet på møderne. Eksempelvis kan man holde møderne udenfor, man kan holde det i produktionen eller afholde stående møder.

- Desuden skal man sørge for at give plads til de indfald hos deltagerne. Men selvfølgelig skal man planlægge processerne, så alle kan komme til orde, forklarer han.

Hos Ledernes Hovedorganisation kan man den 30. maj få flere tips og mere viden om mødekultur på konferencen "Magi i møder", hvor Bo Krüger vil undervise.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere