Del : SMS
Berlingske Business

Cheføkonom: Ny recession er et spørgsmål om tid

penge
ARKIVFOTO. Foto:

Renterne er presset i bund, prisen på virksomheder er helt i top, og investorerne søger endnu mere risikable investeringer i jagten på afkast. Det minder om situationen i perioden op til finanskrisen i 2008

Artiklen fortsætter under annoncen

- Jeg har ikke skyggen af tvivl om, at det kommer til at ske igen - vi får recession. Men spørgsmålet er, om det er om et kvartal eller først om et par år, siger Torsten Sløk, international cheføkonom i Deutsche Bank i New York, til Jyllands-Posten Erhverv.

CHINA-MARKETS/COMMUNICATION

Da renteniveauet er lavt og aktierne dyre, kaster investorerne sig i stigende grad over de mere risikobetonede virksomhedsobligationer, statsobligationer i udviklingslande eller opkøb af hele virksomheder.

Selv om det har vakt bekymring blandt økonomer og investorer, er vi fortsat langt fra en ny finanskrise, fastslår Torsten Sløk.

RIKSBANK

- Vi er jo slet ikke der, hvor vi var i 2008, hvor man ikke vidste, om McDonald's kunne betale løn til sine medarbejdere, fordi man ikke vidste, om det finansielle system fungerede. Det, vi diskuterer i dag, er: Hvor længe endnu vil dollar stige? Hvor langt ned vil olieprisen falde? Hvor dybe økonomiske problemer er der i Kina? De to første er midlertidige - det sidste er måske mere permanent. Jeg ser det som positivt, at to ud af tre ting er midlertidige problemer, siger cheføkonomen til avisen.

USA-FED/MARKETS

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere