Del : SMS
Berlingske Business

Carlsberg klar til en ny bid af Kinas ølmarked

Carlsberg
Der bliver lagt rigtig mange øl fra Carlsberg i indkøbskurvene i millionbyen Urumqi i det vestlige Kina. Den danske ølproducent sidder på knap 60 pct. af ølmarkedet i den del af landet – men mod øst går salget langt mere trægt.

Carlsberg er på få år blevet den største ølproducent i det vestlige Kina. Men på den folke- og pengerige østkyst sælger Carlsberg langt færre øl. Det skal Tuborg og et lokalt mærke ændre på.

Artiklen fortsætter under annoncen

HONG KONG/BEIJING: Man skal være lidt af en øl-feinschmecker for at gennemskue øludvalget i et supermarked i Hong Kong. Nok er der den velkendte Carlsberg og ærkerivalen Heineken. Men på langt de fleste pladser i supermarkedet står der et væld af lokale ølmærker. Nogle af dem brygget af Carlsberg, men alt for mange af dem af konkurrenterne. Det mener i hvert fald Roy Bagattini, Asien-chef for Carlsberg. Nok er Carlsberg den største ølproducent i det vestlige Kina, men på østkysten, der strækker sig fra Hong Kong via Shanghai til Beijing, er Carlsberg kun en mindre spiller. Carlsbergs »go west«-strategi, hvor man har opkøbt lokale bryggerier i det centrale Kina, men kun solgt begrænset på den folkerige kinesiske østkyst, har i flere år udsat bryggeriet for kritik fra aktieanalytikerne. Ikke desto mindre er det dog netop »go west«-strategien, der nu skal danne grundlag for massive vækstrater hos Carlsberg i Kina, understreger Roy Bagattini. »Vores strategi er at ekspandere fra den central/vestlige base, vi har opbygget i Kina i dag. Det giver ikke mening at ekspandere både i nord og syd på én gang. Vi vil vokse fra Vestkina og ud til resten af Kina,« siger Roy Bagattine. Han vurderer, at tiden nu er kommet til, at Carlsberg satser målrettet på at gøre et af de lokale mærker fra storbyen Chongqing landsdækkende. »Det er vores intention, at vi vil løfte ét af de lokale mærker i Kina op til et nationalt niveau, hvor det bliver det store landsdækkende mærke, vi satser på. Her står Shancheng-brandet stærkest og har det største potentiale.«

Stort marked på østkysten

Dermed vil Carlsberg konkurrere med Kinas mest populære mærker som Snow, Tsingtao, Yanjing og Harbin Beer. »Det bliver sværere dag for dag for Carlsberg at trænge igennem til forbrugerne i Kinas mest interessante områder på østkysten. Det er her, det store marked ligger, men de bryggerier, der allerede er til stede, har et stort forspring. At konkurrere med dem ved hjælp af et mærke som Shancheng bliver svært,« siger Randy Pang, chefresearcher i konsulentfirmaet Zeefer Consulting, der bl.a. rådgiver kunder i den kinesiske ølindustri. Vestkina udgør i dag kun omkring syv-otte pct. af det samlede kinesiske marked. Og selv om stigende indtægter og urbanisering i Kinas vestlige egne vil øge forbruget, vil der i mange år frem være en enorm regional forskel på øst og vest. I øst er Carlsberg et velkendt brand blandt de kinesiske forbrugere, men sammenlignet med de mere etablerede mærker er der lang vej endnu, vurderer Randy Pang. Kinas fire største bryggerier sidder i dag på 60 pct. af markedet på landsplan. De består af China Resources Snow, der har Carlsbergs globale konkurrent SABMiller som medejer og producerer Kinas mest solgte mærke kaldet Snow. Derudover er det Tsingtao, der har japanske Asahi i ejerkredsen, Anheuser-Busch InBev, der er store i Nordkina, og YanjingBrewery, som er den foretrukne øl i hovedstaden, Beijing.

Billige internationale øl i vækst

Schancheng-øllene bliver brygget på Carlsbergs bryggeri i Chongqing og er et af de stærkeste ølmærker i det vestlige Kina. Det er dog ikke kun Schancheng-mærket, der skal være med til at løfte Carlsbergs ølsalg i Kina. »Carlsberg sælger i forvejen godt på østkysten, og Tuborg har haft et stærkt gennembrud i det vestlige Kina, siden vi lancerede den herude i april. Salget er allerede nu 70 pct. over vores målsætning. Tuborg rammer den rigtige målgruppe af unge kinesere, og forbrugerne har vist sig at være meget loyale mod Tuborg, for de ser brandet som tilgængeligt og trendy,« siger Roy Bagattini. Og at der er gode penge at tjene på Tuborg, tyder alt på. »Vi oplyser ikke, hvad vores indtjening er på de enkelte mærker, men Tuborg har en attraktiv prissætning i Kina, hvor det placerer sig under Carlsberg men over vores lokale mærker. Og netop kategorien af prisbillige internationale øl er den kategori, der vokser allerhurtigst på det kinesiske marked,« siger Roy Bagattini.

Anden logik i Kina

Carlsbergs salg i Kina er da også steget med rekordfart de seneste år. Siden 2008 er Carlsbergs salg i Kina steget 21 pct. – fordelt på cirka halvdelen fra opkøb og den anden halvdel for organisk vækst. Salget fra Kina og det øvrige Asien udgør da også nu 12 pct. af Carlsbergs samlede indtjening. »Der er stadig mange muligheder for at vokse ved at øge vores ejerandel i de bryggerier, vi allerede er medejere i. Derudover er der også god mulighed for at bygge helt nye bryggerier. Men opkøb er helt klart også en del af vores strategi, og der er fortsat en række interessante opkøbsemner på det kinesiske marked,« siger Roy Bagattini, der afviser, at Carlsberg risikerer at blive klemt på det kinesiske marked, fordi selskabet står svagt på østkysten. »Kina vokser hurtigt, og det er et stort land med et enormt marked for øl. Normalt siger man, at der er plads til to til tre store aktører på et konsolideret ølmarked. Men på grund af Kinas størrelse gælder der en anden logik herude, og jeg mener, at der i Kina er plads til mellem fire og fem store aktører. Her skal Carlsberg selvsagt være en af dem.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere