Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Business Update søndag: Macron topper, mobilpriser hopper og millennials shopper

14517
Foto: Tv. EPA/Christophe Petit Tesson, th. øverst Linda Kastrup, th. nederst Shutterstock

God søndag morgen og velkommen til et resumé af de begivenheder, der har præget erhvervslivet i den forløbne uge.

Ugen begyndte med en lettelse for de fleste, da det stod tindrende klart, at Emmanuel Macron havde vundet det franske præsidentvalg. Lettelsen var imidlertid svær at spore på de finansielle markeder, for investorerne havde på forhånd regnet med at Macron ville vinde over Marine Le Pen, så hans sejr var indregnet i priserne. Dertil kommer, at Macron og Frankrig stadig står overfor massive problemer. 42 år med underskud på statsbudgettet og ikke mindst en ledighed på ti pct. er to af de store udfordringer, den nye franske præsident står overfor. Læs om en af Europas svageste økonomier.

Bededagsugen var også ugen, der bragte klarhed over, hvor dyrt det bliver for de danske mobilbrugere, at der bliver åbnet for fri roaming i EU om en måned. Drypvis kom de forskellige teleselskaber med deres nye priser, og du kan få overblikket her. Mobilselskabernes prisforhøjelser falder mange for brystet - og der er nu sat vand over til politisk ballade om prisforhøjelserne.

Tirsdag tegnede vi et portræt af den generation, som det meste af livet har levet med mobiltelefoner og smartphones. Ja, vi taler om de såkaldte Millennials, som er generationen født mellem 1980 og 2000.

Millennial er et begreb, der dækker over mere end blot alder. Det er en måde at opføre sig på som forbruger. Virksomheder verden over vil give meget for at blive klogere på millennials' forbrugeradfærd, for alene i USA er deres årlige købekraft målt til 600 milliarder dollar. For at få del i det monsterforbrug, har erhvervslivet et akut behov for at lære generationen nærmere at kende og  gentænke forretningsstrategierne.

Denne »grønne« generation bliver også den første, som altovervejende kommer til at være grøn i trafikken. Bilindustrien står nemlig over for en enorm omvæltning. I en dugfrisk rapport fra BlackRock estimerer den internationale kapitalforvalter, at salget af hybridbiler og elbiler allerede i løbet af 2020erne vil overhale de udelukkende brændstofdrevne biler på globalt plan.

Og hvor vil Millennium-generationen så arbejde. Ja, det fik vi svar på onsdag.  Rådgivningsvirksomheden Universum har nemlig spurgt 14.830 studerende på videregående uddannelser inden for økonomi, naturvidenskab, ingeniør, IT, jura og humaniora, om hvor de drømmer om at komme til at arbejde. Og tendensen er klar. Det er de største virksomheder, der trækker - og måske fordi, det er dem, der er bedst til at gøre opmærksomme på sig selv.

Det er måske ikke tilfældet hos de mange danske virksomheder, som i øjeblikket er ved at blive fanget i flaskehalse på grund af mangel på arbejdskraft. Lige nu er der mest pres på inden for anlægsentreprenører, rådgivning og anden videnservice samt el-installation. I de tre sektorer er det henholdsvis 36 pct., 30 pct. og 22 pct. af de danske virksomheder, som melder om problemer med at få nok kvalificeret arbejdskraft. Men også restauranter og rengøringsvirksomheder har svært ved at skaffe folk, viser en analyse fra Sydbank.

Vi er nu langt henne i sæsonen for kvartalsregnskaber, og det ser ganske pænt ud. Den forgangne uge bød på gode og solide regnskaber fra blandt andre Lundbeck og Danfoss, og selv fra A. P. Møller - Mærsk var der lagt om længe fremgang at spore.

Med ønsket om god læsning - eller genlæsning. God søndag

Sonny Wichmann, jourhavende på business.dk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen