Berlingske Business
LIVE
12:12 Vestas i bunden af C20

Business Update Søndag: Datalæk, dagligvarekrig og inside Novo Nordisk

søndag

Personfølsomme data fra teleselskabet 3 havnede i kriminelles hænder, Novo Nordisks USA-chef fremlagde sine planer, og dagligvarekoncernen Dagrofa skød gang i en ny hed krig om markedsandele.

Det er sommer, det er sol og det er søndag...

Nej, vel. Med mindre man befinder sig i Thailand eller andre eksotiske steder, går der nok endnu et par uger, før man med overbevisende røst kan synge med på denne fine søndags-sang. Til gengæld vil vi på Business-redaktionen gerne give vores ydmyge bud på en lille solstråle i form af dette håndskårede tilbageblik på ugens store og vigtige nyheder fra Business-redaktionen.

Datalæk hos teleselskabet 3

Og vi begynder med en cybecrime-sag, som i denne uge involverede mange danskere. Kriminelle er nemlig kommet ulovligt i besiddelse af oplysninger om ca. 3.600 kundenumre hos teleselskabet 3. Data-røverne krævede et større millionbeløb for ikke at offentliggøre oplysningerne. Oplysningerne handler om navne, adresser og cpr-numre, men ifølge 3 var oplysninger om bankoplysninger eller pinkoder ikke i de kriminelles besiddelse.

Sagen blev overdraget til politiet, men vi kunne også fortælle, at kunderne ikke bare sådan lige kan skifte selskab, hvis de skulle have mistet tilliden til teleselskabet. Og så kan ny lovgivning måske være med til at forhindre den slags fadæser i fremtiden. I hvert fald tilskyndes virksomhederne til at passe bedre på data. En ny persondatalov, der træder i kraft 25. maj 2018, vil indeholde nye og skærpede krav til virksomheders håndtering af kunders personlige data.

Jubel over europæisk økonomi - men hvor længe?

Det var også ugen, hvor friske europæiske BNP-tal vakte glæde. For første gang siden finanskrisen forventes der positiv BNP-vækst for samtlige EU-lande frem mod 2018. Og den nyhed fortjener behørig applaus. Der var dog også et aber dabei, som vi fik foldet ud: De positive tal dækker nemlig over, at den europæiske økonomi siden finanskrisen har modtaget kunstigt åndedræt fra Den Europæiske Centralbank (ECB) og dens direktør Mario Draghi i form af negative renter og massive opkøb af europæiske statsobligationer. Og det kan ikke blive ved.

Og når nu vi bevæger os på de vilde makroøkonomiske vover, så bliver det også interessant at følge magtkampen mellem USAs præsident Donald Trump og en af verdens mest magtfulde økonomer, chefen for den amerikanske centralbank, Janet Yellen. Forholdet har længe slået gnister, og det ser ud til at fortsætte, efter at Yellen talte i denne uge.

Krig om kundernes gunst

Det kan også komme til at slå gnister på det danske dagligvaremarked. I hvert fald bebuder topchefen for Danmarks tredjestørste dagligvarekoncern, Dagrofa, at der skal åbnes 125 nye Meny- og Kiwi-butikker i den kommende år - og at omsætningen skal hæves fra 15 til 30 mia. kroner. Kampen om kunder og markedsandele i dansk dagligvarehandel bliver benhård i de næste 10 år. Og hvem er så egentlig denne Per Thau med de store ambitioner? Læs portrættet her.

Novos krig på det amerikanske marked

En anden topdirektør, som det bliver interessant at følge i de kommende år, er den forholdsvis nye amerikanske Novo-chef Jacob Riis. I USA har en omfattende priskrig på insulinmarkedet skåret næsten 40 procent af selskabets markedsværdi. Kvalerne i USA er udholdbare for selskabet, og det skal der nu rettes op på med en helt nye forretningsmodel, der i højere grad bygger på bæredygtige principper, så Novo får betaling, når sekskabet leverer resultater for patienterne, lyder det fra Jacob Riis.

Og han er en interessant herre, denne Riis. I en længere periode var han nævnt som arvtageren efter Lars Rebien Sørensen som øverste topchef for Novo Nordisk, men i stedet røg han til USA, hvor han til gengæld sidder med en koncernens tungeste og mest presserende opgaver. Reelt har han fået nøglen til Novos fremtid, idet det amerikanske marked er helt afgørende for Novo. At en tidligere kronprins i selskabet nu sidder i USA - i øvrigt med et større frihedsbrev end forgængeren - fik opinionsredaktør Claus Skovhus til at spekulere på, om Novo Nordisk reelt er delt mellem en bogholder i Bagsværd og en guldfugl i USA.

Og alt det andet...

Og så var der også alt det andet, som vi præsenterede i denne uge - og som også bør nævnes. Der var historierne om byggesjusk i Nordhavnen, OW Bunkers langtrukne retsopgør, Norwegians vilde vokseværk, Legos nye oplevelseshus (se billederne her) og erhvervslivet barske kritik af de danske jobcentre.

Husk i øvrigt også vores blog-univers, hvor skarpe skribenter blander sig i debatten. Og skal du læse bare ét indlæg fra blog-universet fra den forløbne uge, vil jeg tillade mig at anbefale dette fra ledelsesrådigver Christian Ørsted, hvor han spidder inkompetente ledere. For det vrimler med dem, skriver han. De trækker spor af kaos, samarbejdsproblemer og dårlige resultater efter sig. Ovenikøbet er de skræmmende sevlsikre. Men hvorfor opfører de sig sådan? Det giver han et interessant svar på.

Hav en god søndag.

Anders Rostgaard, onlineansvarlig

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen