Del : SMS
Berlingske Business

Branchetop kræver vækstplan for turisme

10BUSPix-Turisme-side-8.jpg
Administrerende direktør Thomas Woldbye, Københavns Lufthavne, og hans kollega, Lars Liebst, Tivoli, er blandt turist­erhvervets topfolk, der i dag via Berlingske har sendt et opråb til politikerne. Foto:David Leth Williams

En række topchefer fra turistbranchen, herunder Thomas Woldbye, Københavns Lufthavne, og Lars Liebst, Tivoli, udfordrer den kommende regering: »Lav en national turiststrategi. Det vil skabe job og penge i statskassen.«

Artiklen fortsætter under annoncen

Regeringen har vækstplaner for mangt og meget. Lige fra energi og miljø til fødevarer. Begge planer indeholder en række konkrete initiativer, som skal skabe vækst i form af danske arbejdspladser og øget eksport – og dermed større valutaindtjening til landet.

Turisme kan også give masser af danske job og penge i statskassen fra udlændinge. Det mener ni erhvervsspidser fra turisterhvervet, bl.a. topchefer og direktører fra Tivoli, Lego, Københavns Lufthavne, SAS og Scandic. De slår i dagens kronik i Berlingske om turisme og jobskabelse til lyd for en sådan vækstplan.

Derfor bør den kommende regering, uanset om Helle Thorning Schmidt (S) eller Lars Løkke Rasmussen(V) vinder valget i næste uge og sætter sig på magten, i samarbejde med virksomheder og fagbevægelse udarbejde en national strateg – en plan med klare mål for væksten i dansk turisme, så det bliver en industri, den nye regering vil satse på.

»Det er et spørgsmål om at ville det her, altså lave en national strategi for dansk turisme med bindende mål for væksten i turisme,« fastslår Lars Liebst, administrerende direktør fra Tivoli.

I et stille hjørne på 1. sal i det trendy og luksuriøse Nimb-kompleks byder han og Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavne, og Berlingskes medarbejdere et beskedent traktement, vand og kaffe.

Tivoli II ved Kalvebod Brygge .Hotellet åbner 1. juli og kommer

Repræsentanterne for turistindustrien, hvis brancher ifølge Visit Denmark har næsten 123.000 ansatte og genererer 87 milliarder kroner i turistindtægter, efterlyser konkrete initiativer fra politikerne til at sætte skub i turismen. For mens en række lande verden over, ikke mindst i Tyskland, oplever et boom i væksten af udenlandske turister, står turistvæksten og dermed eksport­indtægterne næsten i stampe i Danmark.

Tusindvis af arbejdspladser går tabt

I kronikken peger Lars Liebst, Thomas Woldbye og de øvrige syv på, at Danmark hvert år mister tusindvis af arbejdspladser inden for turisterhvervet. Vi taber simpelthen markeds­andele til vore nærmeste nabolande. Det store problem er bl.a, at turisterne vælger Danmark fra og i øget grad vælger at holde ferie i Tyskland, Sverige eller Holland.

Løgismose

Ifølge DI (Dansk Industri) ville Danmark have haft 3,3 mio. flere udenlandske overnatninger sidste år, hvis Danmark havde fulgt med udviklingen i nabolandene siden 2008. Det kunne have givet Danmark 1,8 milliarder mere i eksportindtægter, altså valutaindtægter. På globalt plan ligger Danmark på en kedelig bundplads med en gennemsnitlig vækst på 1,5 procent i antallet af udenlandske overnatninger siden 2008, mens Tyskland ligger i top med en flot vækst, nemlig 5,1 procent. Tysklands politikere har satset massivt på turisme, ikke mindst i Nordtyskland. I Tyskland har regeringen indført fuld momsrefusion på restaurations­besøg, diverse tilskudsordninger til turist­erhvervet og en plan for udviklingen af landets Østersø­-kyst.

Den tyske regeringsleder, Angela Merkel, har vist vejen og taget turisme ind som noget, hendes regering vil satse på. Det skaber nye arbejdspladser, boom i omsætningen og udvikling af regioner, ikke mindst i Mecklenburg­-Vorpommern i Nordtyskland.

»Det kunne vi lære af i Danmark. Turismen har et enormt potentiale, og hold fast, hvor kunne vi komme langt med den rigtige plan,« mener Lars Liebst.

kinaturister

Thomas Woldbye peger på, at Danmark er verdens næstdyreste turistland og må gå bevidst efter pengestærke udenlandske turister. Initiativgruppen, der i første omgang gerne ser en årligt vækst i turismen i Danmark som i Sverige, hvor der har været en vækst på 2,5 procent, er bl.a. utilfreds med, at dansk moms på restauranter og hoteller er henholdsvis den næsthøjeste og højeste i Europa.

Klare i spyttet

Tivolis og Københavns Lufthavnes top­chefer er klare i spyttet. Skal turismen blive en vækstmotor og potentielt udvikle sig til en stor industri i Danmark, skal den nye regering sørge for at forbedre planloven, sænke momsen og energiafgifterne og andre af­gifter, der er med til at svække turist­erhvervet. Desuden skal der snarest muligt indføres lettere og hurtigere ekspedition for kinesiske turister, der søger om visa til Danmark.

Hotel Plaza

»Politikerne skal ikke ud og finde mange milliarder kr. til en vækstplan, men der er måske behov for en saltvandsindsprøjtning på op mod 100 mio. kr. til bl.a. markedsføring i f.eks. Kina, Sydkorea, Japan og Tyskland. Vækst i turismen skaber arbejdspladser til både danskere og nydanskere. Det gælder både dem med ingen og dem med kort uddannelse, altså ufaglærte og faglærte,« siger Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavne.

Han siger, at politikerne på Christiansborg bør se turistbranchen som en industri, som kan blive en erhvervssucces som den grønne industri, cleantech-industrien og medicinalbranchen med Vestas, Danfoss og Novo Nordisk som spydspidser.

»Ingen taler rigtigt om turistbranchen med samme vægt. Nu skal vi have politikerne til at tale om turisme som en vigtig branche. Derfor skal vi have en plan for det. Sagen skal op på toppen af politikernes agenda og i agendaen i udenrigs- og erhvervsministerierne,« fastslår Thomas Woldbye.

28BUSComundu.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere