Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Børs for de små er i stærk fremgang

På et tidspunkt, hvor aktiekrisen kradser allermest, oplever Dansk Autoriseret Markedsplads (Dansk AMP) hidtil uset fremgang

i noteringer af små og mellemstore virksomheder (SMV''er).


Mens de eneste noteringer, der bliver foretaget på Fondsbørsen

i øjeblikket er afnoteringer, så står antallet af selskaber på Dansk AMP således til at blive mere

end fordoblet inden for nær fremtid.


De seneste to skud på stammen er Rederiet Fabricius A/S, der startede sin første

dag på markedspladsen i går, og investeringsselskabet Vininvest A/S, som for nylig gennemførte en succesfuld tegning

og noteres på mandag.


- Vi oplever en stærk stigning i selskaber, der ønsker at lade sig notere på Dansk

AMP. Foruden de to nye selskaber har vi givet fem virksomheder forhåndstilsagn. Samtidig har vi kontakt til en halv snes andre,

hvor forhandlingerne gør positive fremskridt, siger bestyrelsesformand for Dansk AMP, Bent Mebus.



Gennembrud

Ekspert

i børsret, docent dr. jur. Jesper Lau Hansen, ser fremgangen for Dansk AMP som et tegn på, at markedspladsen er ved at

blive en etableret del af dansk erhvervsliv.


- Den seneste udvikling er et gennembrud for Dansk AMP, som længe har været

betegnet som et eksperiment af noget tvivlsom karakter, siger Jesper Lau Hansen.


Han betegner det samtidig som et sundhedstegn

for dansk erhervsliv, at flere og flere mindre virksomheder på denne måde giver sig i kast med tilværelsen som aktieselskab.


-

Uanset om det foregår på Dansk AMP eller på Københavns Fondsbørs, så er noteringer et led i

at professionalisere virksomhederne. Dansk AMP var fra starten tiltænkt en rolle som kravlegård, hvor små og mellemstore virksomheder

kunne gennemgå en professionaliseringsproces. Efter en noget træg opstart ser det ud til, at selskaberne begynder at benytte

sig af den mulighed, siger docent dr. jur. Jesper Lau Hansen.



Investorer

Trods stigende interesse fra selskabernes side

mangler Dansk AMP dog stadig tilsvarende interesse fra investorernes side. Rundt regnet 600 handler med værdipapirer var alt,

hvad det kunne blive til sidste år. I håbet om at få større bevågenhed hos private investorer iværksætter

Dansk AMP i løbet af sensommeren 2002 derfor en markedsføringskampagne rettet mod privatpersoner med kapital- eller

ratepensioner.


Der gælder nemlig de samme fordelagtige regler som for fondsbørsnoterede omkring investering af

pensionsmidler i virksomheder noteret på Dansk AMP.


- Vi skal have gjort folk opmærksom på, at der er et alternativ

til investeringer i store børsnoterede selskaber. Vi har efterhånden et godt udbud af selskaber, og med de tilstande,

der er på resten af aktiemarkedet, vurderer vi, at tiden er inde til at markedsføre os over for investorerne, siger bestyrelsesformand

Bent Mebus, Dansk AMP.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen