Berlingske Business
LIVE
14:33 Møns Bank skuer op for forventningerne

Billigere reservedele til de danske bilejere

Danske bilejere kan se frem til at få mindre regninger, når de i fremtiden sender bilen på værksted. Priserne

på reservedele vil nemlig falde på grund af et nyt regelsæt for bilbranchen, som EU''s konkurrencekommissær

Mario Monti præsenterede i går.


I dag dikterer bilfabrikanterne i vid udstrækning, hvor bilforhandlernes værksteder

skal indkøbe deres reservedele. De nye regler vil fjerne fabrikanternes nuværende muligheder for at udøve denne

praksis. Dermed er der åbnet for et mere frit marked for reservedele, og det betyder lavere priser.

Fald på fem procent

De

nye regler vil først gælde fra 1. oktober i år, men så længe går der næppe, før

bilejere skal lægge færre penge på mekanikernes bord efter en reparation.


- Branchen vil begynde at indstille

sig på de nye regler ret hurtigt, så allerede i løbet af forsommeren vil vi nok se, at priserne på reservedele gradvist

falder. Det er svært at sige præcist hvor meget, men et fald på fem procent er sandsynligt, lyder vurderingen fra

Preben Kjær, administrerende direktør i Danmarks Automobilforhandler Forening.

Nye arbejdspladser

Preben Kjær

påpeger dog samtidig, at de nye regler nok vil gøre reservedele billigere, men til gengæld vil selve bilerne blive

dyrere.


- Selvom Mario Montis intention har været at gøre biler billigere for forbrugerne, bliver effekten i Danmark

på sigt den modsatte. Bilpriserne vil stige mere end priserne på reservedele vil falde, så på den led får forbrugerne

ingen glæde af de nye regler, siger Preben Kjær.


De danske producenter af reservedele glæder sig over de nye

regler. Branchen har i årevis været under et stadigt stigende pres i takt med, at bilernes holdbarhed er blevet bedre

og bedre. Det friere og mere gennemsigtige marked vil styrke de omkring 200 danske producenters position, og der er håb om,

at udviklingen i branchen vender.


- Vi er meget tilfredse med de nye regler, som afgjort er til fordel for os. Jeg kan ikke komme

med konkrete tal, men jeg forventer, at de nye regler vil betyde en øget omsætning hos de danske producenter af reservedele.

Dermed vil reglerne også kaste nye arbejdspladser af sig i Danmark, siger Frank R. Hansen, direktør i AUTIG, der er talerør

for danske handels- og produktionsvirksomheder i autobranchen.


Efter præsentationen i går har branchen fire måneder

til at komme med forslag til ændringer, før reglerne endeligt bliver formuleret.


Der er ingen tvivl om, at de store

bilfabrikanter vil kæmpe med næb og kløer for at få begrænset liberaliseringen af reservedelsmarkedet.

Men det er mindre sandsynligt, at de får held til at gennemføre væsentlige ændringer.


- Mario Monti

har længe ønsket at liberalisere bilbranchen, og han har ikke det venligste syn på bilfabrikkerne. Derfor kan jeg

ikke forestille mig, at han ændrer afgørende på de nye regler, som de ser ud nu, siger Frank R. Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen