Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Bilforhandlere vinder ved virksomhedspant

Hvis regeringen gør alvor af sine planer om at indføre virksomhedspant, vil det en være en stor håndsrækning

til de danske bilforhandlere og autoreparatører. De vil med et slag få langt nemmere ved at belåne de enorme værdier,

som de har stående i deres lagre i form af biler.



Det slås fast i en rapport om virksomhedspant, som Erhvervs- og Selskabsstyrelsen

har lavet for Økonomi- og Erhvervsministeriet.



ErhvervsBladet har fået akt-indsigt i rapporten, der forsøger

at klarlægge, hvilke fordele og ulemper, der er forbundet med, at virksomhederne får mulighed for at låne mod at

stille sikkerhed i alt, hvad de ejer og har. Rapporten beskriver, at det specielt vil åbne nye muligheder for autobranchen.

Primært fordi bilerne på deres lagre ofte er mere værd end de bygninger, som virksomheden bliver drevet fra.



Men

som reglerne er strikket sammen i dag, har virksomhederne i autobranchen svært ved at få lån til en lav rente, fordi

det er meget besværligt at stille varelageret som sikkerhed. Det kan mere smidige pantregler være med til at rette op,

konkluderes det i rapporten.



Det bliver hermed understreget, at det først og fremmest er virksomheder, hvor varelageret

udgør en betydelig del af aktivernes værdi, som kan nyde godt af en ny lovgivning. Ifølge rapporten drejer det

sig udover autobranchen om detailhandlen samt forskellige brancher inden for industrien. Tekstil og beklædning, møbel

samt jern- og metalindustrien.

Nyt instrument

Rapporten skal danne baggrund for en ny lovgivning på området,

som bliver kraftigt støttet af Dansk Handel og Service, Dansk Industri samt ikke mindst Finansrådet.



Cheføkonom

i Håndværksrådet, Søren Nicolaisen, er ikke i tvivl om, at netop autovirksomhederne ofte kan have svært

ved at få lån til en ordentlig rente.



Sådanne virksomheder vil utvivlsomt kunne drage fordel af et nyt instrument,

så de bedre kan stille varelageret som sikkerhed. Men han påpeger, at det er vigtigt, at ordningen udformes på den

rigtige måde, så virksomhederne reelt får flere og billigere lån.



- Det skal nødigt ende med,

at virksomhederne bare skal stille mere pant og sikkerhed for de samme lån, som de får i dag. Det er en vigtig afvejning,

som der skal tages hensyn til i det fremtidige arbejde med en ny ordning, siger Søren Nicolaisen.



Chefkonsulent i DHS,

Heidi Schüttt Larsen er enig, og hun understreger, at nye pantregler vil stille ekstra krav til virksomhederne. Ellers risikerer de,

at bankerne ender med at score hele gevinsten ved den øgede sikkerhed.



- Virksomhederne skal være bedre til at kende

deres egen værdi. De står over for en stor opgave med at klarlægge, hvor meget merværdi de har til rådighed,

siger Heidi Schütt Larsen. Mens vicedirektør i Nordea Bent Mouritsen ikke nødvendigvis vil love virksomhederne

en lavere rente eller et større udlån, hvis der løsnes op for de nuværende regler. Men det vil klart have

en positiv indvirkning.



- Virksomhederne vil få et mere fleksibelt system med bedre mulighed for at skaffe likviditet.





- Det vil give en større handle frihed for virksomhederne, siger Bent Mouritsen, der fremhæver, at det ikke kun

skal være bankerne, som kan tage mod det nye pant. Det skal være muligt at anvende virksomhedspant over for alle kreditorer,

mener han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen