Berlingske Business
LIVE
17:42 ISS udsteder obligationer for 4,5 milliarder

Behov for ro om erhvervsfremme

Den ny regering bør finde en helt ny model, der kan skabe ro omkring dansk erhvervsfremme, i stedet for de evindelige systemskifter.

Det mener de kommunale erhvervs-chefer.


- Erhvervsfremmen i Danmark har levet en omskiftelig tilværelse, både når det

gælder støtte til iværksættere og erhvervsrådgivningen i TIC-centrene. Derfor bør den ny VK-regeringen

trække vejret og få lavet den rigtige model, som kan skabe ro på området, siger Poul-Christian Jørgensen,

der er formand for Danske Erhvervschefers Fællesråd.


Han er enig i, at TIC-systemet ikke fungerer efter hensigten

i øjeblikket, sådan som en endnu ikke offentliggjort evalueringsrapport udarbejdet af PLS Rambøll Management for

Erhvervs- og Boligstyrelsen godtgør.



Brug for TIC

Men det er ikke fordi, der ikke længere er behov for formidling

af teknologisk information til mindre virksomheder, sådan som Dansk Industri slog til lyd for i ErhvervsBladet i går,

tvært imod.


- Der er stadig brug for TIC''erne. Hvis de forsvandt ville erhvervskontorerne være nødt til at

ansætte eksperter, der kunne forestå den teknologiske information. Problemet er imidlertid, at TIC-systemet er blevet

udvandet i de senere år, siger Poul-Christian Jørgensen.


Tidligere var TIC''erne selv-stændige enheder, men

så gik staten ind og overtog en del af finansieringen og styringen. Samtidig er TIC''erne blevet pålagt en række

opgaver med rådgivning af mere generel karakter, som rækker ud over det oprindelige formål og ramler sammen med

opgaver erhvervskontorer landet over udfører.


- TIC''erne har været utrolig gode til den tekniske rådgivning,

men de er blevet presset ind i opgaver, hvor de ikke har nogen erfaring. Endvidere er de i de fleste tilfælde blevet placeret

sammen med de regionale erhvervskontorer, som de samtidig skal konkurrere med om opgaverne. Det giver problemer, siger Poul-Christian

Jørgensen.


- Det, der er sket med TIC''erne, er parallelt med iværksætterområdet, som har levet en omskiftelig

tilværelse siden 1994. Der er alt for ofte blevet skiftet system fra politisk hold på erhvervsfremmeområdet. Nye

initiativer har ikke fået lov slå rod og bære frugt, før de er blevet lavet om, og så ender man som

i TIC''s tilfælde med noget, der ikke fungerer, mener Poul-Christian Jørgensen.


Erhvervscheferne ønsker -

ikke overraskende - at regionaliseringen af erhvervsfremmesystemet fortsætter. Men de efterlyser en klar model, hvor der er

taget stilling på hvilket niveau, de forskellige opgaver ligger bedst placeret. Den overordnede styring, som skal sikre et ensartet

tilbud til virksomhederne landet over kan ifølge erhvervscheferne bedst sikres ved, at regeringen etablerer programmer og puljer

på bestemte indsatsområder. Staten kan så indgå kontrakter med f.eks. de regionale erhvervskontorer om opfyldelse

af målsætningen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen