Berlingske Business
LIVE
17:20 Veloxis nedjusterer forventningerne

Autolakerere lider under bilskadelov

Landets autolakerere har mistet omsætning for godt 100 mio. kr. og afskediget fem pct. af medarbejderne som følge af

en lov, der påbyder skrotning af alle biler, der bliver skadet med mere end 75 pct. af deres værdi. Branchen klager sig,

men politikerne lytter ikke.



Hele autobranchen har måttet konstatere et fald i reparationsaktiviteterne efter, at loven

blev indført i januar 2000.



I alt anslår Håndværksrådet, der blandt andet organiserer autolakererer

og automekanikere, at loven har kostet branchen op mod 300 mio. kr. Ifølge loven skal alle biler, der efter et uheld vil koste

mere end 75 pct. af deres værdi på skadestidspunktet at reparere, skrottes.



Ved skader på mindst 65 pct. af

værdien, skal bilejerne tilbydes kontant erstatning af deres forsikringsselskab. Et tilbud, som de fleste accepterer.



-

I praksis virker reglen allerede ved 65 pct. af værdien, og det rammer især autolakererne hårdt. Loven betyder,

at en masse biler skrottes - også biler, der sagtens kunne repareres og gøres brugbare igen, konstaterer Casper Black,

pressekordinator i Håndværksrådet.

Skuffet over minister

I autobranchen er der en udbredt harme mod skatteminister

Svend Erik Hovmand (V), fordi han ikke har ændret loven. Da loven blev vedtaget sad Hovmand i opposition og kritiserede dengang

forslaget i stærke vendinger. Samtidig lovede han, at ændre loven, hvis han en dag kom i regering og fik magt til det.

Det har Hovmand i dag, men da han forlod oppositionens rækker for at sætte sig i ministerstolen, skiftede han holdning

i sagen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen