Del : SMS
Berlingske Business

Attraktiv talentmasse gider ikke at bo i Jylland

Lego
»Jeg kan dårligt nok trække en københavnsk ekspert til Billund, og det bliver sværere, når det gælder en ekspert fra Stockholm, og det bliver endnu sværere, hvis han eller hun skal hentes i Shanghai eller London,« siger topchef Jørgen Vig Knudstorp. Foto:

Dygtige eksperter nægter at bo i Jylland og siger med den begrundelse nej til jobtilbud hos Lego. Talenttørken får topchef Knudstorp til at flytte attraktive stillinger til udlandet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Billund har det hele. En lufthavn, en international skole, masser af frisk luft og måske endda drømmejobbet hos Lego.

Det er bare ikke attraktivt nok.

Den danske legetøjskoncern forudser alvorlige problemer med at tiltrække de bedste talenter til sit globale hovedkvarter i Billund. Det vil ramme legetøjskoncernen hårdt, for den har brug for stærke hjerner til at udvikle fremtidens legetøj.

»Jeg kan dårligt nok trække en københavnsk ekspert til Billund, og det bliver sværere, når det gælder en ekspert fra Stockholm, og det bliver endnu sværere, hvis han eller hun skal hentes i Shanghai eller London,« siger topchef Jørgen Vig Knudstorp.

Antallet af afslag fra talentfulde personer er vokset i takt med, at Lego har firedoblet omsætningen på blot ti år. Manglen på højt kvalificeret arbejdskraft i Billund og omegn er nået til et niveau, hvor koncernen risikerer at tabe vigtig innovationsevne og konkurrencekraft.

Selv om både Billund Kommune og Lego i årevis har arbejdet på at tiltrække den bedst kvalificerede arbejdskraft til området, er Jørgen Vig Knudstorp i dag ved at miste troen på, at det for alvor vil lykkes.

Som en direkte konsekvens af talenttørken i Billund er Lego i færd med at flytte topdirektører ud af landet, så blot cirka halvdelen af 25 koncerndirektører bliver tilbage i Billund. Fremover vil en del i stedet være at finde i de udenlandske storbyer London, Singapore, Shanghai samt i Legos nuværende amerikanske hovedkontor i Connecticut.

I dag er omkring hver tredje koncerndirektør placeret i udlandet.

I de nye centre skal direktørerne opbygge afdelinger, der kan tiltrække den højt kvalificerede arbejdskraft, som man har svært ved at få til Billund.

Rationalet er, at når eksperterne ikke vil komme til Lego, må Lego komme til dem.

»Vi har valgt de her byer, fordi vi mener, at det er det, der skal til for at tiltrække eksperterne. Det er det, der er den store idé,« siger Jørgen Vig Knudstorp.


01BUSPix-Lego.jpg

Det havde været bedst for Lego, hvis han kunne samle alle de kloge hoveder inden for meget kort geografisk afstand, som amerikanske Apple har valgt at gøre det, fortæller topchefen.

»Integrationen mellem produktion, produktudvikling, design, branding og marketing er vigtig for en virksomhed som vores. Jo mere medarbejderne taler sammen på tværs af afdelingerne, jo bedre kan du drive virksomheden. Apple har taget det til ekstremerne og opfører en bygning til 14.000 mand. Det gør de i Cupertino i Californien. Det er det rigtige at gøre, men hvis vi skulle gøre det, så skulle det være i Billund,« siger Knudstorp og holder en pause.

»Så vi har med andre ord måttet vælge den næstbedste løsning,« konkluderer han.

Selv om det kan blive vanskeligt at sikre en optimal kommunikation mellem eksperter og direktører på tværs af landegrænser og tidszoner, er Knudstorp overbevist om, at hans beslutning vil få en positiv effekt på Legos evne til at tiltrække, fastholde og udvikle talenter.

»Hvis du er kineser og kommer ind hos os i Shanghai, hvor vi sætter en del af koncernledelsen, så siger du: »Hold da op, jeg kan komme til at arbejde direkte sammen med CEOen i Lego her i Shanghai og måske endda selv blive CEO i Lego.« Det, tror jeg, forandrer hele din indstilling til din potentielt livslange investering i virksomheden,« siger Jørgen Vig Knudstorp om den forventede, langsigtede effekt af Legos beslutning.

LEGO fremlægger årsregnskab Lego

Legetøjskoncernens forsøg på at sprede den 25 mand store koncernledelse og de klogeste hoveder ud over hele verden er blevet drøftet med andre virksomheder. De har foreløbig udtrykt overraskelse over modellen, som er relativt usædvanlig.

»Det er noget, vi har fundet på selv. Når vi taler med andre virksomheder om det, så siger nogle, at det bliver meget svært, for det kræver intenst samarbejde. Men der er andre, som siger, at det er godt nok visionært. Det er to næsten modsatrettede holdninger,« siger Knudstorp.

Han vurderer, at kommunikationsteknologien i dag er stærk nok til at indføre global ledelse.

»Vi deltager alle i videokonferencer på vores computere i dag, og vi har videotelefoner. Men vores løsning indebærer selvfølgelig også en betydelig rejseaktivitet,« siger Jørgen Vig Knudstorp.

Selv går han forrest i den nye strategi for at signalere, at den er vigtig.

»Jeg har for eksempel sagt, at jeg vil være på de fem baser to gange to uger hvert år for at være med til at bygge kulturen op,« siger topchefen.

Det er endnu ikke fastlagt præcist, hvor mange højtplacerede Lego-chefer der bliver sendt ud til de fire internationale Lego-byer. Men ud af koncernledelsen på 25 mand forventer Knudstorp, at cirka halvdelen af dem fremover kommer til at bo og arbejde uden for Billund.

Hvor mange højt kvalificerede medarbejdere, de med tiden får under sig i de fire byer, bliver der ikke sat specifikke tal på.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere