Berlingske Business
LIVE
08:10 Nu går Facebook ind i kampen om dine brugte ting - vil være seriøs konkurrent til DBA 

Arbejdsgiverne presser ældre over på efterløn

Det er i direkte modstrid med sandheden, når Dansk Arbejdsgiverforening fremstiller efterlønsmodtagerne som dovne og

forkælede mennesker, der ikke gider bestille noget.


Det er den prompte reaktion fra Sammenslutningen af Firma-Funktionærernes A-kasse

efter, at DA''''s Arbejdsmarkedspolitisk Agenda skriver, at for ledige over 60 år er det langt mere attraktivt at blive på

dagpenge end at gå på efterløn.


Som ledig på dagpenge får man 1.200 kr. mere i ydelse om måneden

- og modsat folk på efterløn bliver ledige ikke modregnet i deres ydelse, hvis de har en privat kapitalpension. Endelig

er risikoen for at blive aktiveret som ledig over 60 år stort set kun teoretisk.


Nye tal fra Arbejdsmarkedsstyrelsen viser,

at landets AF-kontorer i stor stil giver ledige over 60 år lov til at slippe for aktivering - til trods for at reglerne siger,

at de skal aktiveres allerede efter et halvt års ledighed. I praksis undlader de udførende myndigheder dermed at realisere politikernes

målsætning om at fastholde flere ældre på arbejdsmarkedet.



Dovne og forkælede

Men sådan

ser Firma-Funktionærerne ikke på det.


Tværtimod er det DAs egne medlemmer, virksomhederne, som reelt skubber ældre

og veltjente medarbejder ud af arbejde og over på efterløn, lyder meldingen.


En analyse foretaget af Sammenslutningen

af Firma-Funktionærernes A-kasse viser, at 48,7 pct. af de medlemmer af a-kassen, som det sidste halve år er gået

på efterløn, blev tvunget til det.


De er blevet fyret som 57-, 58-, 59- eller 60-årige og har efter to og

et halvt år på dagpenge ikke haft noget valg.


Ud af 242 medlemmer, som gik på efterløn, kom de 118

fra ledighed og overgangsydelse, mens 124 kom fra ansættelse.


- Men reglerne i arbejdsløshedsforsikringsloven tvinger

jo arbejdsløse mennesker over på efterløn som 60-årige, uanset om de selv vil det eller ej, når de

har været ledige i to og et halvt år efter fyringen, og jeg finder jeg det både urimeligt og frækt, at arbejdsomme

og erfarne medarbejdere, der ofte bliver fyret efter 25-30 års ansættelse i en virksomhed, skal beskyldes for at være

dovne og forkælede, siger formanden for Firma-Funktionærernes A-kasse, Arne Frederiksen.


DA pointerer, at kun seks

procent af de arbejdsløse over 60 år er i aktivering, selv om de formelt skal aktiveres hurtigere end andre grupper.


-

I stedet for at beskylde efterlønnerne for alt muligt, skulle DA hellere fortælle sine egne medlemmer, at der er god

mening i betegnelsen "det grå guld", for ved at skille sig af med mennesker i slutningen af 50erne, skaber DAs medlemmer

selv det problem, som DA som organisation er betænkelig ved, siger Arne Frederiksen.



Nasser ikke

Også ved de

seneste fyringer på Grundfos, i staten og andre steder gik det i høj grad ud over folk i 50erne, som vil få svært

ved at gå ud og finde nye jobs.


- At de tvinges på efterløn er i sig selv hårdt nok, men når de

så i pressen samtidig skal udråbes som nærmest arbejdssky mennesker, der forlader arbejdsmarkedet for at nasse på

efterlønsordningen, så ligger det langt udover, hvad man kan tillade sig, siger Arne Frederiksen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen