Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Arbejdsgivere nægter mor og far barsel på samme tid

Far og mor skal ikke gå hjemme på barselsorlov samtidig - i hvert fald ikke hvis den ene får fuld løn og

den anden løn eller dagpenge. Det mener arbejdsgiverne. Derfor kræver de nu, at ansatte, der vil på barselsorlov

med fuld løn, skal skrive under på, at ægtefællen ikke går på orlov samtidig.


Kravet om

at kun én forældre er på orlov med penge i ryggen, bliver stillet af arbejdsgivere inden for såvel industriens

område som i finanssektoren. Lønmodtagerne ryster på hovedet, mens regeringenspartiets Venstre mener, at det bryder

direkte med regeringens intentioner om, at flere mænd skal på barsel.


- Vi har netop sendt blanketter ud til vores

medlemsvirksomheder, hvor ansatte skal skrive under på, at der kun er én, der er på orlov. Vi er bange for, at

vi ender med at skulle betale to ægtefæller, der begge arbejder i finanssektoren, fuld løn under barsel. Men vi

har valgt, at kravet også skal gælde, hvis ægtefællen arbejder uden for sektoren, siger Jannik Dresling, underdirektør

i Finanssektorens Arbejdsgiverforening.



Øget omkostning

Samme holdning har Dansk Industri.


- Hvis forældrene

insisterer på, at begge parter skal være hjemme, så bliver det på dagpenge.


- Hvis begge frit kan gå

på orlov og den ene eller begge får fuld løn, øger det forældrenes incitament til at tage orlov. Det

giver arbejdsgiverne en øget omkostning, og det vil vi ikke acceptere, fastslår Catrine Byrne, konsulent i Dansk Industris

overenskomstafdeling.


Venstres arbejdspolitiske ordfører, Jens Vibjerg, mener, at arbejdsgiverne er på vildspor.

Virksomhederne skal ikke blande sig i hvem i familien, der skal holde barselsorlov eller hvornår.


Det skal familien selv

afgøre, fastslår Vibjerg.


- Vores håb er jo netop, at flere mænd vil tage orlov efter de ændrede regler.

Derfor er det et dårligt signal, arbejdsgiverne sender, når de vil begrænse mænds adgang til orlov. Det er

ikke smart af dem, siger Jens Vibjerg.


Lige nu står DI og CO-industri med en konkret sag. Og lønmodtagersiden er parat

til at indbringe sagen for en faglig voldgift.


- Arbejdsgiverne kan ikke få medarbejdere til at fraskrive sig en ret, de har

i overenskomsten, fastslår Verner Elgaard, der er sekretariatsleder i CO-industri.



Uacceptabelt dyrt

Den ny barselsorlov

giver for-ældrene mulighed for at dele op til 32 ugers barsel til fuld dagpengesats foruden de 14 uger, som moren har ret til.

For-ældrene kan frit vælge, om de vil holde orloven samtidig eller i forlængelse af hinanden, når bare den

ikke overstiger de i alt 32 uger, og de kan begge få fuld løn, hvis deres overenskomst giver dem ret til det.


Eller

den ene kan få fuld løn og den anden være på dagpenge.


På industriens område har mange virksomheder

indgået husaftaler, hvor de har givet ti ugers ekstra orlov med fuld løn oveni de første 14 uger, som industriens

overenskomst giver ret til.


Før den nye lov trådte i kraft, var det udelukkende moren, som havde mulighed for at

få de ekstra uger, men nu kan faderen også komme og bede om op til ti ugers barselsorlov på fuld løn.


Det

er der arbejdsgivernes frygt ligger. Virksomhederne kan i princippet opsige husaftalen, men det er formentlig de færreste, der

har lyst til det.


Ifølge DIs beregninger vil det koste en virksomhed ca. en halv mio. kr. ekstra om året, hvis f.eks.

20 fædre vælger at gå på orlov med fuld løn i ti uger. Det betyder, at de økonomiske forudsætninger

for aftalerne skrider.


- Så må aftalerne genforhandles. Det er ikke fordi, vi vil være kønsdiskriminerende,

eller blande os i, hvad den anden får.


- Men vi vil sikre os, at der ikke er flere, der tager orlov, siger Cartrine Byrne

fra DI.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen