Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Ansigt-til-ansigt-metode har skaffet praktikpladser

Det kan betale sig at fortælle arbejdsgiverne, hvorfor det er vigtigt, at de opretter praktikpladser. Det kan eleverne på 10

handelsskoler i 10 byer skrive under på. Det har nemlig givet 15 procent flere praktikpladser, at eleverne gik ud i detailhandlen

og mødte arbejdsgiverne ansigt-til-ansigt.



Handelsskolerne i Frederikshavn, Herning, Holstebro, Horsens, Ishøj-Taastrup,

Kolding, Odense, Viborg, Aalborg og Århus har fra 1. december 2001 til 31. september 2002 været med i projektet JobRaketten.





Det gik ud på at skabe dialog mellem elever på handelsskolernes grunduddannelse, HG1 og HG2, og den lokale detailhandel.



Det

viste sig, at det faktisk ikke er så svært at skaffe ekstra praktikpladser. Antallet steg 14,8 procent ved, at eleverne

i makkerpar tog ud til 3.000 butikker. Og resultatet blev, at det strømmede ind med praktikpladser. I første omgang

skulle projektet ellers bare stoppe faldet i antallet af praktikpladser.



- Det handler om, at de unge, som det drejer om, selv

er aktive. Og at arbejdsgiverne og de unge ser hinanden i øjnene. For så sker der noget. De unge argumenterede for deres

egen uddannelse og for deres betydning og placering i detailhandlen, siger udviklingskonsulent Erik Laugesen Kristensen, der har været

ekstern konsulent på projektet, hvor Dansk Handel & Service, HK-Handel, Detailhandelens Uddannelsesfond og Uddannelsesnævnet

under Undervisningsministeriet har været aktive deltagere.

Fordomme bearbejdet

Både virksomhederne og eleverne

fik effektivt bearbejdet fordomme om hinanden. Dialogen lykkedes.



Aktuelt står mere end 11.500 elever i kø til en

praktikplads i en virksomhed. De er i stedet henvist til skolepraktik. Og det har aldrig været ideen med erhvervsuddannelserne.

Hvis JobRaketten ville blive overført til andre steder - f.eks handelsskolerne i de 60 andre danske byer, ville mellem 1200

og 1800 flere elever få en praktikplads.



- Hvis alle penge gik til at skaffe praktikpladser, når det nu er så

let, så kunne der hurtigt skaffes ekstra pladser. Man kunne jo også henvende sig til de tekniske skoler. For det viser

sig, at praktikplads-problematikken ikke er så kompliceret, som den bliver gjort til, siger Erik Laugesen Kristensen.



Det

kostede 7.000 kroner for hver af de 155 ekstra praktikpladser, der blev skabt. Mens udgiften til en skolepraktikelev er 166.200 kr.

pr. år.

Kan dele eleven

Inspektør Niels-Jørgen Guldberg fra Århus Købmandsskole, der har

været projektleder på JobRaketten mener, at der faktisk er et stort potentiale i virksomhederne, der godt vil have elever.

Men 40 procent af virksomhederne, der afviser at have elever, gør det, fordi de mener, virksomheden er så lille, at

eleven ikke vil få nok forskellige opgaver. Derfor mener folkene bag projektet, at flere virksomheder ville oprette praktikpladser,

hvis der kan oprettes fornuftige kombinationsaftaler mellem to arbejdsgivere.



- Vi kæmper med ideen om at finde arbejdsgivere,

der kan dele en elev. Det kan være en stor engroshandlen, der leverer materialer til byggeindustrien. Engroshandlen har en masse

små entreprenører, som tradionelt ikke tager elever. Her kunne de to virksomheder så samarbejde om en elev, når

de alligevel handler med hinanden. Det vil især være de store, der skal vise samfundssind og hjælpe den lille virksomhed

til at få en elev, siger Niels-Jørgen Guldberg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen