Berlingske Business

Ane Uggla i offensiven med ny Mærsk-opbygning

pix-Bestyrelsesformand Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla
Overskrift
Bestyrelsesformand Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla. (Foto: JENS NOERGAARD LARSEN/Scanpix 2012) Foto:
Mærsk Oil - Oliefelter Nordsøen - Boreplatforme. Billeder fra
Overskrift
Mærsk Oil - Oliefelter Nordsøen - Boreplatforme. Billeder fra tur 19.06.2012 til Dan feltet og Halfdan feltet i forbindelse med 40 året for den første produktion. Her Halfdan Feltet Foto:
 

Familieoverhovedet i Mærsk-koncernen Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla ændrer nu for første gang siden etableringen i 1953 på A.P. Møller Fondens struktur og opbygning. Den største beslutning i hendes tid som familieoverhoved.

Artiklen fortsætter under annoncen
Ændringen i strukturen sker med etableringen af et helt nyt selskab, A.P. Møller Holding A/S, som bliver skudt ind i mellem A.P. Møller fonden og det børsnoterede selskab A.P. Møller - Mærsk.

Formålet er at adskille det aktive ejerskab - og dermed styrke dette aktive ejerskab - på den ene side, og samtidig koncentrere kræfterne i fonden om uddelingsarbejdet.

 

Konkret betyder det, at ejerskabet og kontrollen med A.P. Møller - Mærsk lægges ned i holdingselskabet. Ane Uggla fortsætter som formand i fonden og bliver også formand i holdingselskabet. Samtidig er hun næstformand i børsselskabet A.P. Møller - Mærsk.

Holdingselskabet får yderligere to bestyrelsesmedlemmer, nemlig den tidligere topchef i Danske Bank, Peter Straarup, og direktør Lars-Erik Brenøe.

Beslutningen har været længe undervejs, og først nu skal den endelig godkendelse i fondsmyndighederne indhentes. Det ventes dog ikke at blive noget problem.

A. P. Møller Holding A/S har som altoverskyggende opgave at varetage ejerskabet af den store aktiepost i det børsnoterede A.P. Møller - Mærsk. Men på længere sigt skal holdingselskabet også kunne opkøbe og investere i andre virksomheder. Og dermed kommer strukturen i Mærsk-systemet til at ligne opbygningen i Novo-gruppen, Velux-koncernen og så videre.

Ifølge Ane Uggla handler det om at få større fleksibilitet ind i Mærsk-ejerskabet på en måde, så det passer til den meget mere komplekse virkelighed i dag end da fonden blev stiftet tilbage i 1953.

Med holding-opbygningen vil man kunne forestille sig en endnu mere aktiv ejer i A.P. Møller - Mærsk end hidtil.

Den nye struktur skal således dels gavne uddelingsforpligtensen i A.P. Møller Fonden og ejerskabsforpligtelsen i A.P. Møller Holding.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Macrons franske valgsejr kan sikre Tysklands rolle som det europæiske lokomotiv.Emmanuel Macrons sejr i det franske præsidentvalg er godt for eurozonens stabilitet. Et fransk-tysk samarbejde politisk...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen