Del : SMS
Berlingske Business

Analyse: Dyrt at skabe job ved at sænke selskabsskatten

Regeringen vil måske sænke selskabsskatten. Men det kan blive en dyr måde at skabe flere arbejdspladser på, vurderer eksperter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det kan blive en dyr måde at skabe flere job på, hvis regeringen letter selskabsskatten. Det viser en ny analyse ifølge Ugebrevet A4.

Analysen viser ligeledes, at finansbranchen bliver den store vinder, hvis man sænker selskabsskatten.

Kreditforeninger, banker og forsikringsselskaber står for næsten halvdelen af den samlede selskabsskat i Danmark, og finansbranchen er samtidig en af de brancher, som beskæftiger færrest danskere, viser tal fra Danmarks Statistik ifølge Ugebrevet A4.

En sænkning af selskabsskatten vil betyde et stort tab for den danske statskasse, påpeger Søren Bo Nielsen, professor ved Økonomisk Institut på Copenhagen Business School.

- Og der er ikke udsigt til, at der vil opstå særligt mange nye job i finansbranchen i fremtiden. Så jeg tror ikke, man skal gøre sig forhåbninger om, at en nedsættelse af skatten betyder mange ekstra job i den branche. Så det er en dyr løsning, siger Søren Bo Nielsen til Ugebrevet A4.

Analysen er gennemført af firmaet Kaas & Mulvad og baseret på SKATs nyligt åbnede skattelister over danske virksomheders forhold. Den viser, at finansierings- og forsikringsbranchen samlet set betalte 18,2 milliarder kroner i selskabsskat i 2011, hvilket svarer til 46 procent af den samlede danske selskabsskat på 39,4 milliarder. Samme år betalte industrien 6,1 milliarder kroner, hvilket svarer til 16 procent af den samlede selskabsskat, skriver Ugebrevet A4.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere