Del : SMS

Amerikanernes skrantende helbred redder dansk eksport

USA
Danske medicinalselskaber nyder godt af, at amerikanere bliver ramt hyppigere af sygdom end tidligere. Her er vi til en demonstration i New York i sommer, hvor borgere udtrykte deres mishag ved et forbud mod salg af sodavand i bæger, der er større end 16 ounces eller knap en halv liter, som borgmester Michael Bloomberg havde foreslået som et redskab til at begrænse befolkningens fedmeproblemer. Foto:

Novo Nordisk, Leo Pharma og Lundbecks succes i USA vil fortsætte langt ud i fremtiden. Den amerikanske befolkning bliver ældre, helbredet skranter, og de danske virksomheder står klar med ny medicin.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novo Nordisk, Leo Pharma og Lundbeck har på hver deres måde satset benhårdt på det amerikanske marked de senere år, og den satsning kan nu tydeligt aflæses i dansk eksport. Udenrigsministeriet har netop opjusteret sine forventninger til væksten i eksporten af varer til USA, og ministeriet lægger ikke skjul på, at en vigtig årsag er, at det går forrygende med dansk eksport af medicinske og farmaceutiske produkter.

I årets første fem måneder steg eksporten af medicinske og farmaceutiske produkter til USA med 44 pct. til 6,4 mia. kroner, mens den samlede vareeksport til USA voksede med 26,5 pct. til godt 20 mia. kroner. Holder den udvikling resten af året, vil medicinaleksporten runde 12 mia. kroner i 2012 og dermed være fordoblet på blot fem år.

»Salget af farmaceutiske produkter tordner frem. Det er i høj grad Novo Nordisk, Leo Pharma og Lundbecks succes i USA, vi kan se i tallene,« siger Jarl Frijs-Madsen, generalkonsul i New York, der også fremhæver en stabil høj dollarkurs og det faktum, at det amerikanske marked generelt er i vækst som årsager til, at dansk eksport til USA samlet set har det rigtig godt midt i en krisetid.

Novo Nordisk har brugt mere end ti år på at opbygge sin forretning i USA. I dag bidrager det nordamerikanske marked med mere end 40 pct. af selskabets samlede omsætning. Alene i første halvår i år steg omsætningen med 19 pct. til op mod 16 mia. kroner.

Lundbeck og Leo Pharma har været lidt senere ude med at etablere sig med eget salg i USA, men har de seneste fire år investeret store milliardbeløb i at etablere sig og opbygge egne salgsstyrker i USA.

Få trusler på det amerikanske marked

Ifølge Sydbanks medicinalanalytiker Søren Løntoft Hansen er der ikke umiddelbart meget, der kan true de danske medicinalselskabers fodfæste i USA.

»Den underliggende vækst for de danske medicinalselskaber i USA ser fornuftig ud. Desværre, må man sige, for den bygger på, at amerikanerne bliver ældre og ældre og bliver ramt af flere sygdomme. Især Novo Nordisks underliggende vækst på diabetesområdet ser god ud, og selskabet har flere nye produkter på vej både inden for diabetes og til behandling af fedme, som vil kunne skabe yderligere eksport for Danmark,« siger Søren Løntoft Hansen.

For Lundbecks vedkommende er historien lidt anderledes. Faktisk bidrager selskabet netop nu ikke så voldsomt til eksporten til USA som tidligere, fordi depressionsmidlet Lexapro løb af patent i USA i marts i år.

»Lundbeck er ramt af en patentkløft lige nu, men selskabet har interessante produkter på vej. Hvis selskabet får godkendt sit nye depressionsmiddel LU21004, kan det, baseret på de data vi har set indtil nu, virkelig medføre, at Lundbeck får et gennembrud på det amerikanske marked, og det vil igen styrke den danske eksport,« siger Søren Løntoft Hansen.

Samtidig er der efterhånden ved at være faldet ro omkring en af de store jokere på det amerikanske medicinalmarked, nemlig præsident Obamas omdiskuterede sundhedsreform. Tidligere på sommeren afgjorde den amerikanske højesteret, at reformen ikke er forfatningsstridig, og dermed menes den sidste usikkerhed om reformens fulde gennemførelse at være ryddet af vejen.

»De værste effekter af sundhedsreformen på industrien er taget. Det har gjort lidt ondt i begyndelsen, hvor industrien har accepteret at bidrage til at dække det finansieringshul, der er i begyndelsen af reformen, men på sigt vil flere få adgang til sundhedsydelser, og det bliver en fordel for de danske medicinalselskaber,« siger Søren Løntoft Hansen.

Markedet vil forsætte med at vokse

IMS Institute for Health Care Information, der leverer markedsanalyser og markedsdata til medicinalindustrien, offentliggjorde for nylig sin prognose for væksten i de globale udgifter til medicin frem mod 2016.

IMS forudser, at det amerikanske medicinalmarked vil vokse med mellem én og fire pct. om året frem mod 2016. Størst bliver væksten i 2014, hvor den udvidede adgang til sundhedsydelser ventes for alvor at slå igennem.

Ifølge IMS er der tale om en vækst på et historisk lavt niveau, men det skyldes først og fremmest en række patentudløb og deraf følgende konkurrence for billige kopier. Til gengæld vil priserne på patentbeskyttet medicin, som er det, de danske medicinalselskaber satser på, fortsætte med at stige mere end inflationen.

Det er dog ikke ensbetydende med, at Novo Nordisk, Lundbeck og Leo Pharma skal forvente let spil, når det handler om at prisfastsætte deres produkter i USA. IMS forudser, at medicinalselskaberne vil blive nødt til at give afslag og rabatter. Det samme gør Søren Løntoft Hansen.

»Der vil stadig være et pres på de offentlige budgetter i USA. Der vil være et pres for prisreduktioner, og der kan komme ændringer i tilskudsmulighederne. Der er fortsat en reel risiko for, at der kan komme nye reformer,« siger Søren Løntoft Hansen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere