Del : SMS
Berlingske Business

Ambassadør vil debattere social dumping

01BUSPolens-ambassadoer-i-D.jpg
Polens ambassadør i Danmark, Rafal Wisniewski, understreger, at Polen gerne vil lære af Danmark med hensyn til overenskomster. Foto: Niels Ahlmann Olesen

Den polske ambassadør i Danmark går ind i debat om udlændinge på arbejdsmarkedet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er som om, danskerne siger ét og gør noget andet, når det gælder konkurrence i Europa. Sådan lyder udmeldingen fra Polens ambassadør i Danmark, Rafal Wisnewski, der mener, at diskussion om social dumping ofte bliver ført på et forkert grundlag.

»Vi vil gerne diskutere de udfordringer, det giver, når to så forskellige lande skal integreres. Virksomheder, der undlader at betale skat eller er uærlige over for deres medarbejdere, bryder loven, og det fortjener retsforfølgelse. Det skal ikke kaldes for social dumping. Men udtrykket bliver også brugt om virksomheder, der følger reglerne. I vores øjne er det konkurrence, og det opfordrede de gamle medlemslande os til i 90erne. Vi skulle åbne vores markeder og indstille os på konkurrence, og vi fortalte vores befolkning, at det var en stor fordel. Nu hører vi stemmer i nogle af de samme lande sige, at de ikke vil have konkurrence fra os, men vil ændre de fælles spilleregler i EU,« siger ambassadøren.

Manual oversat forkert

Udmeldingen kommer efter, at 3F har anklaget den polske ambassade i Danmark for at opfordre polske virksomheder til at undgå danske fagforeninger i sin manual. Ifølge ambassaden var oversættelsen af manualen ikke korrekt, da den netop ikke opfordrede virksomheder til at undgå danske fagfore-ninger.

Ambassaden er på trods af det parat til at rette sætningerne i den godt 100 sider lange manual. Den fastholder, at den har rådgivet korrekt og vil fortsat råde polske virksomheder til at kontakte danske arbejdsgiver-organisationer som Dansk Byggeri og Dansk Industri (DI) og få deres vejledning, før de entrerer med fagforeningerne.

»Tidligere kunne vores virksomheder lave individuelle aftaler med fagforeninger, som viste sig at være dyrere end nødvendigt. Jeg formoder, at danske ambassader i udlandet også råder deres virksomheder til at undersøge reglerne, før de skriver under på noget,» siger han og peger på, at ambassaden ikke har interesse i, at polakker bliver snydt.

»Vores borgere, der bliver snydt for løn, beder jo os om hjælp bagefter. Så vi er glade for, at fagforeningerne opdager virksomheder, der reelt snyder,« siger han.

Én af de typiske årsager til uenighed mellem fagforeningerne og arbejdsgiverne er, hvordan man skal fortolke overenskomsten. I eksempelvis byggebranchen kan udlændingene arbejde mere fleksibelt og til en lavere løn uden at bryde reglerne. De har ikke samme tradition for at forhandle sig til forskellige former for tillæg.

»Vi har lavet en fleksibel overenskomst, men det forudsætter, at arbejdsgiverne betaler for det. Det forstår mange udenlandske virksomheder ikke. Selv når de skal følge minimumsbestemmelserne, arbejder de ofte for meget,« siger næstformand i 3Fs byggegruppe, Palle Bisgaard, der understreger, at 3F gerne vil samarbejde med ambassaden.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere