Del : SMS

Årets byttehandel

23BUSJesper-Nygaard.jpg
Jesper Nygård var bestyrelsesformand i Realdania, men efter en searchrunde efter en ny direktør fandt bestyrelsen Jesper Nygård som den bedste kandidat til det eftertragtede job. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø .

Det vakte opsigt, da Realdania først satte hedadhunter på for at finde en ny topchef – hvorefter bestyrelsesformanden selv tog jobbet

Artiklen fortsætter under annoncen

Det havde et stykke tid forlydt, at boligselskabets KAB’s mangeårige direktør Jesper Nygård kiggede sig om efter et nyt job. I sommer fik han sig så et særdeles vellønnet et af slagsen og rykkede fra en årsløn på to millioner til noget der er højere - hvor højt vides ikke præcist.

Så Nygård var glad, men en række tunge folk fra dansk erhvervsliv blev til gengæld en kende mopsede. De havde nemlig spildt deres kostbare tid med at snakke med headhuntere og stille til samtaler med nomineringsudvalget i bestyrelsen i håb om at lande den attraktive direktørstilling i spidsen for Realdania. Her er succes-kriteriet nemlig ikke det hårde slid med at tjene penge, men at dele dem ud til gode formål og spændende projekter.

Lad os skrue tiden tilbage, til Realdanias mangeårige adm. direktør Flemming Borreskov meddelte sin afgang i foråret. En search-proces blev sat i gang, men efter et stykke tid fandt Realdanias bestyrelse ud af, at det var formanden siden 2009, Jesper Nygård, der i virkeligheden var den bedst kvalificerede til CEO-jobbet.

Bestyrelsen bestod udover Nygård blandt andre af næstformanden Carsten With Thygesen, som er adm. direktør for Hededanmark, og de menige medlemmer, matriark i Færch-klanen, Lone Færch, greve, landmand og tidligere præsident i Landbrugsraadet, Michael Brockenhuus-Schack og professor Majken Schultz.

Spillet omkring beslutningen får offentligheden formentlig aldrig at vide. Derfor bliver vi også svar skyld på, hvordan bestyrelsen belv enige om selv at ryste posen, i stedet for måske at have fulgt en eventuel anden anbefaling fra headhunteren Korn/Ferry.

En måske afgørende del af spille var, hvem der i givet fald skulle efterfølge Jesper Nygård som formand?

Et gæt kan være, at næstformanden Carsten With Thygesen med arbejdssted i Ry i Jylland af praktiske grunde ikke kunne påtage sig formandsjobbet. Majken Schultz, som har virket i Realdania-bestyrelsen siden 1999, har for nylig landet nye attraktive bestyrelsesposter i B&O og Danish Crown, og Lone Færch har ligeledes flere bestyrelsesposter udover opgaven med at holde styr på forskellige obsternasige familiemedlemmer i Færch-klanen.

Derfor endte pilen med at pege på Michael Brockenhuus-Schack, som så kunne lægge formandshonoraret på 900.000 kr. oveni indtjeningen fra hans sydsjællandske gods Giesegaard, der kastede et næsten tilsvarende beløb af sig i seneste regnskabsår. Formand blev greven i hvert fald.

I sommer gav byttehandlen anledning til løftede øjenbryn og hovedrysten - og blandt mulige kandidater var det noget der blev talt vredt om. Nogen mente, at processen var ikke efter bogen - hverken den om corporate governance elle den om vedtagne normer for god opførsel. Andre mente, at det hele var en plan, der var udtænkt på forhånd. Om det passer ved kun den lille flok der deltog i processen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere