Del : SMS
Berlingske Business

963 metalarbejdere skaber samme værdi som 2.200 frisører

industri
Overskrift
Virksomheden Hero Gears i Rødovre med industritekniker Kenneth Foto:
 

Industriarbejderen skaber ofte mere værdi i samfundsøkonomien end servicearbejderen, viser tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Danske Erhverv kalder bekymringen for tabte industrijob for industriromantik. Rige samfund er servicesamfund, siger DE.

Artiklen fortsætter under annoncen

Arbejderbevægelsens Erhvervsråd har på baggrund af nye tal fra Danmarks Statistik analyseret, hvor mange direkte og indirekte ansatte i en given branche, der skal arbejde for at skabe værdi for en milliard kroner. Det siger nemlig noget om produktiviteten i branchen.

Analysen viser, at der er store forskelle mellem industrivirksomheder og servicevirksomheder, men også mellem brancher i de to sektorer.

Inden for metalindustrien, hvor industritekniker Kenneth Jensen fra Hero Gears (se case) arbejder, skal knap 1.500 ansatte i selve industrien og blandt metalvirksomhedernes underleverandører knokle for at skabe værdier for en milliard kroner.På frisørsalonerne i servicebranchen, hvor frisør Fie Zeberg (se case) arbejder på salon Reno BLVD, skal der mange flere ansatte til for at skabe samme værdi. 2.600 direkte ansatte i frisørsalonerne samt hos branchens underleverandører skal arbejde for at skabe en milliard.

14BUSFrisoer.jpg

Der er også stor forskel på, hvor mange job industrien og servicebranchen skaber hos underleverandører. I metalindustrien udvirker hver ansat et halvt job uden for virksomheden, i medicinalindustrien skaber hver medarbejder mere en et fuldtidsjob blandt underleverandører. Hver frisør skaber kun 0,2 nye job hos underleverandører til frisørsalonerne.

Højproduktiv service

Der er dog meget store forskelle i produktivitet inden for servicesektoren, som også indeholder højproduktive brancher. I telebranchen kan ca. tusind direkte ansatte og indirekte ansatte blandt underleverandører skabe værdier for en milliard kroner. I detailhandlen skal 2.500 direkte og 500 ansatte hos underleverandører, altså i alt 3.000 mennesker, knokle for at klare det samme.

Det hører med til billedet, at over halvdelen af de ansatte i servicesektoren arbejder inden for lavproduktive erhverv som handel, hotel, restaurant og rengøring. Omkring 25 pct. arbejder inden for videnintensive og højproduktive brancher som finans, revision, advokater og rådgivning.Servicesektoren dominerer 70 pct. af alle privatansatte danskere eller 1,3 millioner mennesker arbejder i butikker, restauranter, IT-konsulenthuse, transportsektoren, rådgivningsvirksomheder, finanssektoren, rederier og frisørsaloner eller andre virksomheder i servicesektoren, og sektoren bliver stadig mere dominerende i Danmark, viser en opgørelse fra servicebranchens organisation Danske Erhverv.

14BUSKenneth.jpg

Industriarbejdspladserne forsvinder derimod i hastigt tempo. I dag findes kun 16 pct. af Danmarks private arbejdspladser i industrien, og havde serviceerhvervene haft samme negative beskæftigelsesudvikling som industrien, havde den samlede beskæftigelse i Danmark været 32 pct. lavere i forhold til i 60ene, har Danske Erhverv opgjort.

»Nogle siger, at vi ikke kan leve af at klippe hinanden, eller at alle ikke kan sidde og lave videnarbejde. Men det er faktisk det, vi har gjort siden 60erne, og Danmark er i hele perioden blevet stadig rigere,« påpeger Danske Erhvervs analysechef Geert Laier Christensen.

Industriromantik

»Rige samfund er servicesamfund og bekymringen for, at industriarbejdspladserne forsvinder, er industriromantik. Andelen af servicearbejdspladser vokser i alle lande i takt med, at velstanden stiger, og der er hverken færre eller flere industriarbejdspladser i Danmark, end man kan forvente ud fra vores velstandsniveau,« siger han.

Cheføkonom Klaus Rasmussen fra DI er uenig: »Én beskæftiget i industrien giver også én beskæftiget uden for industrien. Så selv om selve industrien ikke fylder så meget mere, er Danmark helt afhængig af den,« siger Klaus Rasmussen, cheføkonom i DI.

»Medarbejdere i internationalt orienterede produktionsvirksomheder skaber eksportindtægter til Danmark, og de skaber arbejdspladser uden for deres egen virksomhed hos underleverandører, transportvirksomheder og inden for handel og operationel service.«

»Servicebranchen har holdt hånden under beskæftigelsen i en tid, hvor industrien har flyttet de mindre produktive arbejdspladser til udlandet,« giver Geert Laier Christensen igen.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere