Del : SMS

93 ejere slås om Rejsekort

26BUSPix-Rejsekortet.jpg
ARKIV- -Hvis man vil have glæde af de nye, billige bus- og togbilletter uden for myldretiden, skal man bruge Rejsekort. Kritisabelt, mener Forbrugerrådet. Lørdag den 19. januar bliver det 20 procent billigere at køre med tog og bus uden for spidsbelastningsperioderne. Her træder aftalen om takstnedsættelser i den kollektive trafik nemlig kraft, og det betyder billigere rejser i weekenderne og på hverdage uden for myldretiden. (Foto: Axel Schütt/Scanpix 2013)

Trafikkaos. Udviklingen af Rejsekortet går i stå med den nuværende ejerstruktur, mener storaktionæren DSB. De regionale trafikselskaber synes, at det går fint – og Transportministeriet vil ikke gribe ind.

Artiklen fortsætter under annoncen

Ikke færre end 93 interessenter skal tilgodeses, når Rejsekortet træffer beslutninger. Ét ministerium, fem regioner og 87 kommuner fordelt i ejerkredsene på seks trafikselskaber i hele landet. Nu advarer storaktionæren DSB imod, at de mange interesser forhindrer den nødvendige udvikling af Rejsekortet.

»Den nuværende struktur er uhensigtsmæssig, og på længere sigt vil udviklingen af Rejsekortet gå i stå, hvis ikke nogen griber ind,« sagde DSBs økonomidirektør, Jacob Kjær, til Berlingske Business i går.

DSB lægger samtidig op til, at takst- og rabatstrukturen i Rejsekortet simplificeres, og at kortet fremadrettet betales af de kollektive trafikselskaber på såkaldt transaktionsbasis. Det er samme betalingsprincip som Dankortet, hvor ejerne betaler et fast gebyr uanset billetprisens størrelse.

DSB ejer 50,5 procent af aktierne i Rejsekortet, men på grund af aktionæroverenskomsten mellem selskaberne i Rejsekort A/S skal alle seks trafikselskaber være enige om væsentlige beslutninger. Det er ifølge DSBs økonomidirektør ikke muligt i dag, og derfor bør Transportministeriet og de andre egent-lige ejere gribe ind.

Rejsekortet er i dag kendt for de blå standere i busser og på togstationer, men det er også kendt for at være alvorligt forsinket og dyrere end ventet. Kortet begyndte som et politisk projekt midt i 1990erne, og det er endnu ikke udrullet i hele landet.

Trafikforsker Niels Melchior fra Aalborg Universitet har fulgt Rejsekortets udvikling, og han er ikke i tvivl om, at de mange ejere og jagten på konsensus fra begyndelsen har spændt ben.

»Jeg er fuldstændig enig i, at Rejsekortet er født med et organisatorisk problem. Man har fra starten ikke villet røre ved de enkelte parters ret til at sætte takster. Regioner, kommuner og DSB kan jo selv bestemme, om de vil sætte prisen op eller ned. Det er også en væsentlig årsag til, at det har taget så forfærdelig lang tid at få implementeret Rejsekortet,« siger han og uddyber:

»Det er jo ikke så nemt at løse det her. Kommuner og Regioner vil jo straks kræve penge fra Finansministeriet, hvis de mister retten til selv at fastsætte taksterne. Transportministeriet er derfor de eneste, der vil kunne tvinge det igennem.«

Strid om betalingen

Efter DSB er Movia næststørste aktionær i Rejsekort A/S med 32 procent af aktierne og Metroselskabet, Sydtrafik, NT (Nordjyllands Trafikselskab) samt Midttrafik er alle mindre aktionærer.

Det er adskillige stridspunkter i Rejsekortets bestyrelse, som får DSB til at ønske et politisk indgreb. Mens DSB fokuserer på økonomien – og hvem der skal betale for hvad – så er det bl.a. vigtigt for NTs adm. direktør Jens Otto Størup, at Rejsekortet kan komme til at erstatte en række nuværende billettyper. Blandt de mange selskaber er Jens Otto Størup den eneste, der ønsker at udtale sig.

»Hver ejer bærer nogle ting ind til den proces, vi er i gang med. DSB har nogle ting, og vi har nogle andre ting. Men alle selskaberne har jo brugt mange penge på kortet, og jeg er fortrøstningsfuld ved, at vi nok skal finde en løsning. Om man er stor eller lille, så er vi i samme båd med det her rejsekort,« siger han.

Det er vel ikke så mærkeligt, at det er svært for de 93 interessenter over hele landet at blive enige?

»Ingen har sagt, at det her skulle være nemt. Det er jo et vildt ambitiøst projekt. Du finder ikke noget lignende i hele verden. Det er ikke nødvendigvis nemt, men hvis bare viljen er der – og det mærker jeg, at den er – så skal vi nok få løst de problemer, der måtte være,« siger Jens Otto Størup, adm. direktør i NT.

Transportministeren er tavs

Direktørerne i Movia og Sydtrafik er fortrøstningsfulde om udviklingen af Rejsekortet, men de afviser at kommentere oplægget fra DSB. Metroselskabet og Midttrafik har slet ikke ønsket at kommentere sagen.

På Christiansborg er transportminister Henrik Dam Kristensen (S) svær at råbe op.

»DSB efterlyser en drøftelse om den fremtidige styring af Rejsekort A/S. Det er en drøftelse, som de forskellige ejere af Rejsekort A/S bør tage. Transportministeriet indgår ikke i den direkte ejerkreds, men vil være positiv over for at være katalysator for en sådan drøftelse,« skriver Henrik Dam Kristensens (S) i en e-mail.

Transportministeriet ejer imidlertid DSB, som ejer 50,5 procent af aktierne i Rejsekort A/S. Transportministeriet ejer også en væsentlig del af Metroselskabet, som ejer otte procent af Rejsekort A/S. Ministeriet har altså mange penge på spil og en stor indflydelse i Rejsekortet, og vi ville gerne have spurgt Henrik Dam Kristensen, om han vil tage imod opfordringen fra DSB og gribe ind. I går var det desværre ikke muligt at få transportministeren i tale.

Wahlsten_business

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere