Del : SMS

68.000 danskere siger nej til DONG-salg

Underskriftsindsamling mod regeringens salg af DONG til den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs har på kort tid fået over 68.000 danskere til at skrive under.

Artiklen fortsætter under annoncen

Regeringens plan om at sælge en del af energiselskabet DONG til den amerikanske investeringsbank Goldman Sachs har fået titusindvis af danskere til at skrive under på en protestskrivelse på internettet.

Underskriftsindsamlingen på Skrivunder.net havde lørdag fået tilslutning fra 68.349 personer, som siger nej til, at regeringen sælger et medejerskab af DONG til den omstridte bank.

En af underskriverne skriver i en kommentar: »Store Amerikanske firmaer kun med profit for øje burde ikke have indflydelse på Danske beslutningsprocesser. Danske interesser skal holdes på Danske hænder.«

Manden bag underskriftsindsamlingen er Niels Christian Cederberg fra København, og han fortæller, at den udspringer af en dybfølt harme.

»Det var min svoger, der gjorde mig opmærksom på, at salget var undervejs. Jeg tænkte, at det var da mærkeligt, når Goldman Sachs var en af bagmændene bag finanskrisen. Jeg fandt så ud af, at de også får vetoret i forhold til dele af direktionen. Det kan da ikke være rigtig at sælge et firma, vi alle har været med til at bygge op, til en investeringsbank med sådan et ry,« siger Niels Christian Cederberg til Berlingske Nyhedsbureau.

Han forventer at overrække underskrifterne til medlemmer af Folketingets Finansudvalg, der torsdag skal tage stilling til salget af 19 procent af aktierne i DONG til Goldman Sachs.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere