Del : SMS
Berlingske Business

6 ting du skal holde øje med i 2013

skib
illustration: Bob katzenelson

Økonomisk er Danmark i en global spændetrøje med stort set nul bevægelsesfrihed. Set med økonomiske briller er småtrakasserierne på Christiansborg inderligt ligegyldige for den danske forbruger. Afgørende derimod er, hvad der foregår globalt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lidt afhængigt af temperament er 2013 startet stille og roligt. Det er business as usual. Kun få troede på, at dommedag var kommet 21. december 2012, og endnu færre troede inderst inde, at USA helt bogstaveligt ville falde ud over fiscal cliff-afgrunden i det nye år.

Vi har vænnet os til nulvækst, vænnet os til beretninger om krige og terror og også indstillet os på, at Asien vinder, og Europa taber i det økonomiske kapløb over de kommende årtier. I virkelighedens verden handler det blot om at begrænse nederlaget.

Så det er business as usual. Ser man på enkeltsagerne er det svært at tro på, at verden overhovedet kan hænge sammen, men det gør den ikke desto mindre. Og det kommer den såmænd nok også til i 2013, mørkemænd og jubeloptimister til trods. Vi har (heldigvis) lært at leve med frygten.

Men hvad bringer 2013 da? Hvad er værd at holde øje med? Her er et par bud, som jeg ser dem.

1 Politik: Også i 2013 vil enhver bevægelse på Christiansborg selvfølgelig blive endevendt et hav af gange, og måske en minister eller to ender i fedtefadet på enkeltsager. Men på de store linjer: Økonomisk set er der ikke meget bevægelsesfrihed. Økonomisk set er der ingen forskel på rød og blå blok – heldigt nok måske. Set med udlandets øjne er Danmark et af de mest stabile lande overhovedet, netop fordi der ikke er forskel på rød og blå bloks økonomiske politik. Det betyder, at udenlandske investorer fortsat gerne vil anbringe penge i danske værdipapirer, og det betyder igen, at renten forbliver lav. Selv små negative nyheder om dansk økonomi kan dog rokke den båd. Så hold øje med udlandets tillid til danske boligobligationer.

2 Europa: Tilliden til Europa derimod er stort set ikke eksisterende. Tværtimod trækker den gamle verdensdel ned i det samlede verdensbillede. Den internationale økonom og nobelprisvinder Joseph Stiglitz frygter det værste. »Den største risiko for verdensøkonomien er Europa. De europæiske statsledere er ikke i takt med markederne. De (politikerne, red.) har undervurderet de negative effekter af de økonomiske stramninger og overvurderet fordelene ved de institutionelle justeringer,« lyder opråbet fra Stiglitz.

ECB-chefen Draghi har lovet ubegrænset støtte til euro-landene, og han og andre mener, at det værste nu er bag os. Europas stærke dame derimod, den tyske kansler Angela Merkel, frygter et Europa i ti års tomgang. Den europæiske magtelite ser foreløbig ud til at have affundet sig med en slags borgfred. Men hold øje med sprækkerne i det sammenhold, og hold øje med Europas gale mand, den tidligere italienske ministerpræsident Silvio Berlusconi. Hvis han gør alvor af truslerne om at genopstille i Italien, kan det for alvor rokke ved tilliden til den europæiske båd. Nogle begynder at tale om risikoen for kapitalflugt fra Europa, og sker det, er også Danmark i farezonen.

3 Eksport: De store, tungt eksporterende danske virksomheder har vist overraskende stor styrke igennem de seneste fire-fem år. Dels fordi disse virksomheder har været dygtige til at dyrke markederne uden for Europa, dels fordi vore to vigtigste samhandelspartnere, Tyskland og Sverige, har hørt til Europas mønsterlande. Men nu begynder billedet af fortsat vækst i disse lande at flimre, og derfor skal man holde øje med selv de mindste bevægelser i Tyskland og Sverige. Beskæftigelsen – eller omvendt arbejdsløsheden – i Danmark hænger uløseligt sammen med eksport og forbrug i Tyskland og Sverige. Som klassisk underleverandør er Danmarks titusinder af små og mellemstore virksomheder i næsten uhyggelig grad afhængige af tyskerne og svenskerne. Så hold øjnene stift rettet mod de økonomiske nøgletal fra Tyskland og Sverige.

4 Kina og resten af verden: Flere og flere tror på fornyet opgang i den kinesiske vækst, og der tales endog om en vækst i Kina i 2013 på ni procent. Båret af stigende indenlandsk efterspørgsel, men derudover også et generelt stigende forbrug og efterspørgsel i de andre asiatiske lande. Læg hertil forventninger om en ekspansiv pengepolitik i Japan, der kan gøre ende på 20 års »japanske tilstande«. Det er godt nyt for de store danske virksomheder som A.P. Møller – Mærsk, Novo, FLSmidth med flere. Så hold øje med, om »den nye verden« kan holde tempoet – der er ikke andre til at tage over.

5 Skat: Både personskat og virksomhedsskat er et varmt emne, i hvert fald i hele den vestlige verden. Frankrig og USA har skærpet rigmandsskatten, og i England er der begyndende kritik af de store internationale virksomheder, som ikke betaler skat. »Hvordan kan det være,« spørger Robert Claassen, som har en enkelt lille café i det nordlige London, »at jeg som lille caféejer skal betale mere i skat end hele Starbucks-kæden i England, der har fire milliarder kroner i omsætning?« Det spørgsmål har han ikke fået svar på. Skærpet beskatning af både personer og virksomheder giver ekstra i statskassen på den korte bane, men kan resultere i ændrede mønstre på den lidt længere bane, som ikke er til at forudse.

6 Det nære: Bundlinjen er, at det nære – lokalsamfundet, de danske virksomheder og de danske forbrugere – i stadig højere grad er afhængige af det globale. Uroen i Athens, Madrids og Paris’ gader, beslutningerne i Bruxelles og pegefingeren fra Berlin betyder langt mere for danske forbrugeres købelyst, end hvad der sker i de københavnske regeringskontorer.

Så det er en god idé at holde et skarpt øje med de globale sider i Business-sektionen i 2013.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere