Del : SMS
Berlingske Business

4 ud af 10 selskaber tror på konkurrencesnyd

En ny rapport viser at mange virksomheder mener, at andre snyder mens de selv overholder loven

Artiklen fortsætter under annoncen

Hele 43 procent af de danske virksomheder tror, at der i dag er virksomheder i deres branche, der bryder konkurrenceloven ved at indgå i karteller, og i disse tal indgår endda ikke, om virksomhederne tror, at der sker andre typer af overtrædelser end konkurrencebegrænsende aftaler og bindende videresalgspriser, f.eks. misbrug af dominerende stilling. Sådan lyder en af de opsigtsvækkende konklusioner i en netop offentliggjort rapport fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med titlen ”Virksomhedernes arbejde med at efterleve konkurrence- og forbrugerlovgivningen”.

Samtidig fremgår det af rapporten, at 80 procent af virksomhederne mener, at overtrædelser af konkurrencelovgivningen er ligeså alvorlige eller mere alvorlig end økonomisk kriminalitet. Andre 13 procent siger det er ”lidt mindre alvorligt” og andre 3 pct. meget mindre alvorligt.

Større mistanke blandt mindre virksomheder

Ifølge rapporten er mistanken om ulovlige kartelsamarbejder særlig udbredt blandt mindre erhvervsvirksomheder (som antageligt er beskyttede hjemmemarkedshverv, red):

”Både små og store virksomheder tror, at virksomheder i deres branche bryder konkurrenceloven i dag ved at indgå i karteller. Små virksomheder tror det dog i højere grad end store virksomheder.”

Endvidere har hele 37 procent af de adspurgte virksomheder oplevet konkrete overtrædelser af konkurrencelovgivningen inden for de seneste fem år, oplyses det i rapporten.

Negative konsekvenser

Virksomhederne vurderer, at det har en række negative konsekvenser for dem, når andre virksomheder bryder lovene. 36 procent af virksomhederne oplever bl.a., at de har mistet kunder som en konsekvens af konkurrenternes overtrædelse af konkurrenceloven. Derudover vurderer virksomhederne, at overtrædelser af konkurrence- og forbrugerlovgivningen giver branchen et dårligt ry og sænker kvaliteten af varerne/servicen i markedet.

Ifølge undersøgelsen vurderer størstedelen af de danske virksomheder, at de selv efterlever konkurrenceloven. Hele 97 procent af virksomhederne vurderer selv, at de overholder konkurrenceloven, hvilket dog ikke svarer særligt godt til det generelle billede, som fremgår af undersøgelsen. Undersøgelsen er baseret på svar fra 916 erhvervsvirksomheder.

Prøv Økonomisk Ugebrev i en måned for kun 500,- kr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere