Berlingske Business
LIVE
15:13 Udsigt til små aktieplusser i USA

30 konsulenter vil være erhvervslivets drillepinde

Fremtidens konsulenter skal ikke være garantien for, at organisationer skal kunne rydde op i strukturen uden selv at tage et

ansvar. Det skal heller ikke være en gruppe, der kommer med løsninger - som erhvervslivet inderst inde godt selv er klar

over skal ennemføres, men som man ofte kvier sig ved at gennemføre uden at man har fået grønt lys fra eksperter

udefra.


Fremtidens konsulenter skal være drillepinden, der kommer ind i virksomheden og stiller spørgsmål,

som kan få hele organisationen til at se på egen struktur og formåen med nye klartseende øjne, og som på

den måde kan være med til at bringe selverkendelsen frem hos såvel medarbejdere som ledelse i dansk erhvervsliv.


Det

er de intentioner, en gruppe af danske konsulenter arbejder med i dag, og drillepindskonceptet ventes at vise nye veje for virksomheder,

der ønsker at bruge konsulenterne på en ny og anderledes måde.


- Vi arbejder meget intenst på at udvikle

en ny og anderledes arbejdsform, der er orienteret mod virksomhedernes interne problemstillinger, siger seniorkonsulent Frede Asgaard,

Insight i Rønde. Insight er en gruppe på 30 konsulenter, der bakker op om konceptet.


- Og hvor konsulenterne fortrinsvis

har arbejdet ud fra færdige ideer og færdigt materiale, så skal vi komme til erhvervslivet som drillepindene, rejse

spørgsmål omkring de metoder og rutiner tingene afvikles på i erhvervslivet - så man vil pludselig opleve

konsulenten som en person, der kommer med en masse udfordringer, spørgsmål og som igangsætteren, der provokerer

en overvejelse frem hos virksomheden, så man ser sig selv på en nye måde.

Del af familie

- Det er mit udgangspunkt

som initiativtager, at vi kan komme meget længere med denne metode, frem for, at vi kommer stikkende med løsninger og

koncepter, der trækkes ned over hovedet på folk, noterer Frede Asgaard.


De nye drillepinde satser på, at man

i relation til erhvervslivet kan opnå at blive en del af virksomhedens familie, så man ad den vej kan komme ind og præge

udviklingen og via provokerende spørgsmål kan være med til at åbne øjnene hos ÝfamiliensÝ medlemmer.






Facit

i skuffen

Deltagerne i konceptet er i første omgang 30 selvstændige konsulentvirksomheder, der alle arbejder selvstændigt

på markedet, men som har fundet sammen omkring denne ide. Gruppen er delt i to grupper, der alle gennemgår kurser, der

afvikles i Odense.


- Jeg mente, at der var et markant behov blandt konsulenterne for, at der blev satset på nye og utraditionelle

veje, fastslår Frede Asgaard, og der var så 29 andre kolleger, der mente, at det var en god ide, og derfor udvikler vi

så ideen.


- Der kan heller ikke være nogen tvivl om, at det er mere udviklende at komme til erkendelse af virksomhedens

struktur via nysyn på egen struktur - frem for at få leveret skræddersyede løsninger, hvor man i realiteten ofte

selv har facitlisten liggende i skuffen, inden man bestiller løsningen, slutter Frede Asgaard.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen