Del : SMS
Berlingske Business

2015 blev en dansk vækstfuser

Shopping på Strøget
Shopping på Strøget. Foto:

Danmark undgår med nød og næppe at slutte 2015 af med at gå i recession. Væksten i årets sidste kvartal bliver på 0,2 pct. Det kommer efter et tredje kvartal, hvor der var en negativ vækst på 0,5 pct. Økonomer kalder 2015 for en regulær vækstfuser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det fremgår af helt nye tal fra Danmarks Statistik.

Hvis væksten også i de sidste måneder af sidste år havde været negativ, havde der været det man rent teknisk kalder recession.

For 2015 som helhed kom fremgangen i den danske økonomi op på 1,2 pct.

Over en bred kam udtrykker økonomerne skuffelse over dagen tal. Fjerde kvartal bliver betegnet som lidt af en vækstfuser og 2015 er året, hvor den danske økonomi startede flot, men tabte pusten undervejs.

Malmø

»Vi har nu haft tre kvartaler i træk med enten stort set ingen vækst eller decideret fald i BNP. Samlet steg BNP fra 2014 til 2015 med 1,2 pct.. Det var langt mindre end, der var forventet i starten af 2015, hvor der faktisk var ganske fin fremdrift i dansk økonomi,« skriver cheføkonom i Dansk Erhverv Steen Bocian.

Seniorøkonom i Jyske Bank Niels Rønholt mener, at det danske opsving er blevet ramt af forkølelse.

»Generelt må man konstatere, at dansk økonomi er i et meget forkølet opsving, og der er ikke mange opmuntrende punkter i dagens tal. Alligevel ser vi nogenlunde positivt på dagens tal. Resultatet i nationalregnskabet kunne nemt have set dårligere ud bedømt ud fra de nøgletal, som vi har set hidtil,« skriver Niels Rønholt.

Tallene fra Danmarks Statistik viser også det store paradoks for den danske økonomi. For selv om væksten virkelig halter af sted, vælter det frem med nye job.

Få ventes i job med nyt kontanthjælpsloft Flere ledige på dag

Fremgangen i den danske økonomi er i øjeblikket så lav, at det slet ikke brude give øget beskæftigelse. Alligevel er det det stik modsatte, der sker.

»Væksten i BNP var en skuffelse i 2015, men det var væksten i beskæftigelsen ikke. Tværtimod var 1,1 procent flere i job end i 2014. Det er derfor, man  må man sige, at 2015 var et år med økonomisk opsving, trods den beskedne BNP-vækst,« skriver cheføkonom i Danske Bank Las Olsen.

»Når en betydeligt større andel af befolkningen kommer i arbejde er det tegn på, at økonomien vokser hurtigere, end den på længere sigt har potentiale til, og det er netop, hvad et opsving i konjunkturerne vil sige. Vi kan jo ikke i al evighed have stigende beskæftigelse,« hedder det videre.

Du kan droppe pinkoden, når du handler Gang i påskehandlen: da

Las Olsen mener, at 2016 vil byde på mere af den samme slags.

»Vi har også i år fået en solid stigning i realindkomsten, som understøtter privatforbruget. Men der er også i år stor usikkerhed om verdensøkonomien og dermed eksporten. Vores bedste bud er, at BNP-væksten bliver på niveau med sidste år. Det tegner lidt bedre for eksporten og investeringerne,« skriver Las Olsen.

»Men der er bestemt også en stor mulighed for, at den globale økonomi tager en drejning til det værre, og trækker Danmark med sig. Heldigvis har vi så stadig en fremgang i privatforbruget at falde tilbage på,« skriver Las Olsen.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere