Del : SMS

2012 overraskende positivt for pensionsopsparere

a
Foto:

Trods krisen voksede pensionsopsparingerne markant i 2012.

Artiklen fortsætter under annoncen

De første meldinger fra pensionskasserne lyder, at 2012 gav afkast i omegnen af 10-12 procent i snit. Det skriver Politiken fredag.

- Vi er meget overraskede. 2012 var et fantastisk år for pensionsopsparerne, siger cheføkonom Jens Christian Nielsen fra Danica Pension til avisen.

Tendensen er den samme i flere store pensionskasser, og udviklingen skyldes, at både aktier og obligationer har givet store afkast, forklarer privatøkonom Kim Valentin fra Finanshuset i Fredensborg til Politiken.

- Det er bestemt ikke typisk, at man både har store afkast på aktier og obligationer. Men 2012 har været et godt investeringsår, nærmest uanset hvad man har investeret i, siger han.

Hos Sampension har opsparerne fået et afkast på 10,7 procent i snit mod 4,0 procent året før. Og hos Lønmodtagernes Dyrtidsfond har 90 procent af de godt 800.000 kunder fået et afkast på 9,7 procent i det forgangne år mod på 0,7 procent i 2011.

- Når 2012 er blevet kaldt to tusind og træls, skyldes det realøkonomien med mange arbejdsløse. På aktiemarkederne har det været et helt fantastisk år, siger direktør Dorrit Vanglo fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond til Politiken.

BNB

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere