Del : SMS
Berlingske Business

16 kommuner går sammen om at skaffe arbejdskraft til hovedstaden

30BUSjan-elving.jpg
Jan Elving fra Øens Murerfirma har allerede bedt den nye rekrutteringsservice om hjælp til at skaffe seks murere. Foto: Sophia Juliane Lydolph

Hovedstadens Rekrutteringsservice er navnet på 16 kommuners fælles indsats for at skaffe arbejdskraft. Målet er at undgå den spirende mangel på arbejdskraft – især på bygge- og anlægsområdet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Virksomhederne i hovedstadsområdet melder i stigende grad om mangel på kvalificeret arbejdskraft, samtidig med at ledigheden i København og omegnskommunerne ligger over landsgennemsnittet. Det skal der laves om på, mener 16 kommuner i hovedstadsområdet. Kommunernes jobcentre er derfor gået sammen om at etablere Hovedstadens Rekrutteringsservice.

Ledige på vej til byggepladser

Her kan virksomheder, der står og mangler medarbejdere her og nu eller på længere sigt, henvende sig og få hjælp til at finde en ledig. Servicen er et tilbud til alle virksomheder, små som store, men jobkonsulenterne i Region Hovedstaden vil først og fremmest fokusere på at få ledige i beskæftigelse på de store bygge- og anlægsprojekter, som er i gang i hovedstadsområdet i øjeblikket.

»Det er vigtigt, at vi som kommuner hjælper virksomhederne med at rekruttere den rette arbejdskraft. I hovedstadsområdet har vi mange store bygge- og anlægsprojekter, som skal hjælpes på vej i et tæt samarbejde. Derfor har vi etableret Hovedstadens Rekrutteringsservice,« siger beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune, Anna Mee Allerslev (R).

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har via Arbejdsmarkedskontor Øst hjulpet til med at etablere samarbejdet, som begyndte allerede for et par år siden, da de 16 kommuner gik sammen om at hjælpe virksomheder med at lave jobrotation.

Ifølge arbejdsmarkedsdirektør for Arbejdsmarkedskontor Øst, Marianne Sumborg, bliver én af opgaverne for Hovedstadens Rekrutteringsservice at sørge for at opkvalificere ledige, så de matcher behovet ude i virksomhederne.

Reportage fra byggeplads

»En vigtig opgave bliver at forventnings­afstemme med virksomhederne. Hvis en virksomhed kommer og har brug for 20 medarbejdere til en byggeplads, kan vi måske levere de otte med det samme, mens de er nødt til at vente på, at vi får opkvalificeret ledige – for eksempel ved hjælp af AMU-kurser,« siger Marianne Sumborg.

Hovedstadens Rekrutteringsservice har endvidere mulighed for at samarbejde med Jobservice Danmark om at skaffe ledige fra andre dele af landet, hvor det er relevant.

Steen Christiansen

Virksomheder kan kontakte Hovedstadens Rekrutteringsservice via et telefonnummer, men det er også muligt at indgå en egentlig rekrutteringsaftale.

Det har Øens Murerfirma gjort. Øens Murerfirma, der har godt 200 ansatte og en omsætning i 2014 på 225 millioner kroner, står netop nu og mangler seks medarbejdere.

restaurent

»For os handler det om at skaffe kvalificerede medarbejdere til vores byggepladser i hovedstaden. Vi har lavet en rekrutteringsaftale med Hovedstadens Rekrutteringsservice, fordi det giver os én indgang til arbejdskraft i hele hovedstaden. Aktuelt har vi brug for seks murere, og de kan være svære at skaffe. Det er Hovedstadens Rekrutteringsservice nu i gang med,« fortæller Jan Elving, direktør i Øens Murerfirma.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere