Del : SMS
Berlingske Business

Vuvuzela-horn en øredøvende succes

FBL-WC2010-RSA-FEATURE
Hvad end man er stor eller lille, så er vuvuzela-hornet populært i Sydafrika. De europæiske TV-seere er dog knap så begejstrede. Foto:

De truttende plastichorn bliver revet væk i Sydafrika, hvor man er tæt på at melde udsolgt af fodboldtrompeten.

Artiklen fortsætter under annoncen
Mens fodboldfans ved TV-skærme overalt uden for Afrika forbander de brølende vuvuzela-plastichorn, der gør VM-kampene til en bedøvende ørehænger, langer de sydafrikanske vuvuzela-fabrikanter de lange plastichorn over disken i et tempo, der overgår alt.

De omstridte tudehorn er blevet VM-landets mest omsatte fanrekvisit, og fabrikanterne er flere steder tæt på at melde udsolgt.

"Før VM solgte vi i gennemsnit 20.000 om måneden, men allerede to uger før VM begyndte, solgte vi 20.000 om dagen," fortæller Clinton Curry til nyhedsbureauet Bloomberg. Curry driver i Johannesburg Vuvuzela Branding Company, der har banket hovedet mod produktionsloftet. 

Læs også: Nike løber med VM-sejren

Clinton Currys salgssucces er dårligt nyt for sarte ører uden for Afrika, for han afsætter nu op mod 70 procent af produktionen på det internationale marked. Vuvuzelaerne går som varmt brød i blandt andet Portugal, Storbritannien og Brasilien, hvor Curry kalder efterspørgslen helt utrolig. Han regner da også med, at der vil være rift om hornene i mange måneder efter VM-slutrunden. Så er fodboldfans hermed advaret.

Vuvuzela-hornene handles i butikkerne for en rund dansk tier, mens prisen på gaden op til kampene hurtigt nærmer sig 50 kr. Der er mindst fire vuvuzela-producenter i Sydafrika, men dertil kommer forsyninger fra de allesteds nærværende kinesiske købmænd. Det er uklart, hvor vuvuzela-traditionen stammer fra, og der er frit slag for geschæftige handlende, da der ikke er nogen form for patent på de larmende horn. Vuvuzela er zulu og betyder noget i retning af "at lave en stor lyd".

Læs også: Carlsberg snylter sig til VM-succes

Hos Sydafrikans næststørste detailhandler, Pick n Pay Stores, er vuvuzelaerne årets sællert.

"Vi har solgt 95 procent af lageret, og leverandørerne kæmper med at følge med efterspørgslen," siger Tamra Veley, talsmand for Pick n Pay Stores, der har solgt omkring 70.000 horn.

De sydafrikanske fodboldfans har acceleret stødene i hornet voldsomt de senere år, og populariten har skabt vuvuzela-orkestre, ligesom det er muligt at finde en vuvuzela-applikation til iPhone, så iPhone-brugere kan puste i telefonen og mimi lyden fra de brølende horn.

Fabrikanter som Clinton Curry har monteret en lille anordning i mundstykket på hornet for at dæmpe lyden lidt, men alligevel sniger lyden sig op på 127 decibel og kan måle sig med lydtrykket fra en godt larmende plæneklipper. Men Curry erkender, at lyddæmpningen er spild af tid, for de sydafrikanske fodboldfans piller proppen ud og forlænger selv hornet, så lyden bliver endnu mere infernalsk.

Clinton Curry har fået sin største enkeltordre fra Coca-Cola, der har bestilt 200.000 vuvuzelaer med Coca-Cola-logo til cola-boderne i det internationale fodboldforbund FIFAs fanparker rundt om i de ni sydafrikanske provinser. Absa Group, Sydafrikas tredjestørste bank, har også købt flittigt ind af hornene. Får de ikke solgt dem alle, kan de vel altid bruge restlageret som tyverialarm.

Se billederne: Verdens 20 bedst betalte fodboldspillere

Danske fodboldfans risikerer også at få et stød i trompeten, når TV til efteråret genoptager transmissionerne af engelske fodboldkampe, for den britiske supermarkedskæde Sainsbury har købt 70.000 vuvuzelaer, og efter en uge er de 50.000 solgt.

Så rundt om i verden kører vuvuzela-dillen for fuldt drøn. For eksempel udløser en søgning på ordet vuvuzela på Google fredag aften ikke færre end 6.270.000 hit. Tjek selv hvad det er blevet til nu. Det er med garanti ikke blevet færre.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere