Del : SMS
Berlingske Business

Verdens latterligste søgsmål

Verdens latterligste søgsmål - 1
Man skal lægge øjne og ører til lidt af hvert af de amerikanske retssale. Her hører nemlig størstedelen af verdens mest latterlige retssager hjemme. Foto:

Der findes mange eksempler på kuriøse retssager. Senest har en mand sagsøgt en stripklub, da han fik stripperens sko i hovedet, men det slår dog ikke verdens ti mest latterlige søgsmål.

Artiklen fortsætter under annoncen
De har efterhånden fået status som vandrehistorier. Beretningerne om sindssyge retssager som især amerikanerne kaster sig over, når de ikke lige vidste, at katten ikke kunne tåle en tur i mikrobølgeovnen, eller at den varme kaffe kan brænde tungen.

Seneste skud på stammen er historien om Stephen Chang, en Wall Street-børsmægler, der har lagt sag an mod en stripklub, efter at han fik en af dansernes sko i øjet.

De ti latterligste retssager er:
Sagen har inspireret til den britiske avis The Mirror til at lave en liste med de ti søgsmål, der efter deres mening er de absolut latterligste.

1. I 1999 anlagde forældrene til den 27-årige Daniel Dukes sag mod forlystelsesparken Sea World i Florida, efter at sønnen blev fundet nøgen og død på ryggen af en af parkens spækhuggere. Forældrene krævede flere millioner dollars, og mente, at parken havde fremstillet den farlige spækhugger som et sødt kæledyr.

2. En mand som havde taget navneforandring til Jack Ass i 1997, sagsøgte selskabet bag TV-kanalen MTV for 10 millioner dollars, da han mente at TV-serien Jackass, som først blev sendt i 2000, var et plagiat af hans navn.

3. I 1995 lagde en kvinde ved navn Anna Ayala sag an mod den amerikanske burgerkæde Wendy’s. Hun påstod, at hun under et besøg på kædens restaurant i San José havde fundet en finger i sin burger. Efter en længere undersøgelse viste det sig dog, at Alaya selv havde anbragt fingeren der, og Wendy’s kvitterede med et sagsanlæg på 2,5 mio. dollars for omdømmeskade, mens Anna Alaya fik en 9 års dom for bedrageri.

4. I 2000 sagsøgte en surfer i Californien en anden surfer for at have »taget hans bølge«. Sagen blev afvist, da retten ikke kunne sætte en pris på den svie og smerte, det havde kostet surferen at se en anden tage den bølge, han havde udset sig.

5. En kvinde, der blev fuld til en firmafest og kørte galt i sin bil, havde held med at sagsøge sin arbejdsgiver, fordi han havde givet hende lov til at køre hjem – selv om firmaet havde tilbudt hende en taxa hjem eller overnatning på hotel i stedet for en tur bag rattet. Hun fik dog argumenteret for, at chefen skulle have talt hende fra køreturen og vandt 300.000 dollars.

6. I 2006 sagsøgte en mand basketball legenden Michael Jordan og grundlæggeren bag sportstøjsmærket Nike, som brugte Jordan som reklamesøjle. Manden forlangte 832 millioner dollars i svie og smerte, fordi folk ofte tog fejl af ham og Jordan, men efter et par måneder, droppede han dog sagen igen.

7. En ølglad mand ved navn Richard Overton krævede 10.000 dollars fra bryggerigiganten Anheuser-Busch, da de efter hans mening i årevis havde udsat ham for falsk markedsføring og ikke havde levet op til deres løfter. Overton klagede over, at lige meget hvor mange Bud Light han drak, så dukkede de letpåklædte unge kvinder, som optræder i ølreklamerne aldrig op, og det havde været følelsesmæssigt stressende for øldrikkeren. I første omgang afviste retten sagen, men Overton ankede og vandt ved retten i Michigan.

8. Et medlem af publikum ved NBCs Tonight Show fik en gratis T-shirt kastet i hovedet under opvarmningen til showet og lagde sag an mod selskabet for 22.000 dollars.

9. I 1999 sagsøgte en canadisk turist kaffekæden Starbucks. Han påstod, at et defekt toiletsæde havde knust hans penis. Edward Skwarek forklarede, at da han lænede sig frem for at tage toiletpapir havde sædet rykket sig, så hans mandighed kom i klemme mellem sædet og kummen. Manden krævede 1 million dollars for smertefulde og permanente skader, og hans kone krævede desuden 500.000 dollars som erstatning for at skulle undvære mandens ydelser på lagnet.

10. Endelig havde en koncertgænger ikke heldet med sig, da han sagsøgte San Diego by for 5,4 millioner dollars for det følelsesmæssige traume, han havde oplevet til en Billy Joel og Elton John koncert. Under koncerten havde manden været vidne til at flere kvinder, for at slippe for den lange kø på dametoilettet, havde brugt herretoilettet, og det, mente han, havde krænket hans privatsfære.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere