Del : SMS
Berlingske Business

USA og Japan skal drikke grønlandsk isvand

USA og Japan skal drikke grønlandsk isvand - 1
Foto:

Det er blødt, rent og skal måske snart sælges på flasker. Grønlandsk vand fra gletschere og kilder er i en klasse for sig, og Hjemmestyret vil det næste halvandet år gøre en aktiv indsats for få verden til at købe det.

Artiklen fortsætter under annoncen
Smeltevand fra den grønlandske indlandsis med en alder på op mod 10.000 år skal inden for en overskuelig årrække kunne købes på flaske, og nydes af højsegment-grupper i bl.a. Japan og USA.

Det er planen hos Grønlands Hjemmestyre, der så småt er gået i gang med at iværksætte en storstilet markedsføringskampagne, der skal få udenlandske investorer til at interessere sig for Grønlands enorme vand- og isressourcer. Sidste år i juli måned drog en flok danske forskere fra Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelser (GEUS) til Grønland, hvor de undersøgte tre vestgrønlandske gletschere for at finde frem til, hvor verdens første produktion af indlandsis på flaske bør finde sted. Der er lige nu ved at blive lagt sidste hånd på rapporten, der bl.a. vurderer vandkvaliteten i gletscherne samt muligheder for produktion, arbejdskraft og afskibning i områderne.

Rapporten kommer også til at indeholde viden om overfladevand fra søer og krystalklart kildevand fra underjordiske kilder.

Salgsarbejde i gang
»Den er udtænkt som appetitvækker til udenlandske investorer, der kunne have lyst til at investere i Grønland. Ud fra rapporten udarbejder vi et slags produktkatalog, og det næste halvandet års tid vil man fra Grønlands side være aktive med at formidle resultaterne ud i verden,« fortæller Tonni Hesselberg, fulmægtig i erhvervsdirektoratet under Grønlands Hjemmestyre.

Formidlingen skal bl.a. ske på vandkonferencer rundt i verden, og den første ligger allerede i oktober i Las Vegas, hvor resultaterne skal præsenteres for mulige virksomheder for første gang.

Et andet middel i markedsføringen er den nyligt oprettede hjemmeside iceandwater.gl, som kommer til at indeholde alle de relevante forskningsresultater. Men det er ikke hvem som helst, der får lov til at udnytte Grønlands naturressourcer uanset hvor mange penge, der er på spil. En særlig lov fra 2001 sikrer nemlig, at eksport af vand og is kommer den grønlandske befolkning til gode.

»Den lovgivning har vi, fordi vi mener, at det grønlandske vand har en særlig kvalitet, og hvis andre vil markedsføre det, skal det grønlandske samfund have noget igen. Der er krav om at sikre en vis kvalitet i vandet, så det ikke svækker brandet grønlands vand og is, og derudover skal man skal i et vist omfang indrage grønlandske virksomheder,« siger Tonni Hesselberg.

Alder og renhed sælger
Det specielle ved Grønland er især indlandsisen, som er dokumenteret til at være mellem 3.000 og 10.000 år gammel, de steder forskerne har undersøgt den.

Det er netop den høje alder blandet med historien om Grønlands uberørte natur, som man i Grønland ser et enormt salgspotentiale i. Det rådgivende ingeniørfirma NIRAS er ansat af hjemmestyret til at undersøge markeds- og investormuligheder for såvel gletscherisvand som andre af Grønlands is- og vandressourcer, og hovedvægten ligger især på Japan og USA.

Vil have noget igen
Hele projektet, der i første omgang løber til 2009, er stablet på benene på grund af de mange forspørgsler fra udlandet, men kun få virksomheder tager skridtet videre til at ansøge om tilladelse, når først de opdager, at de skal oprette produktion i Grønland.

»De vil gerne markedsføre sig på grønlandsk indlandsis, men vil ikke give noget retur. Vi får ugentligt henvendelser fra interesserede, der ønsker at købe indlandsis, men de fleste vil bare smide det i sække og bruge det til produktion i deres eget land. Det er vi ikke interesserede i,« siger Tonni Hesselberg.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere