Del : SMS
Berlingske Business

Ung iværksætter vil indtage Hollywood

Ung iværksætter vil indtage Hollywood - 1

Han er på vej mod de bonede filmgulve i L.A. med tjenesten Play Networks, der serverer filmtrailere online til filmelskere.

Artiklen fortsætter under annoncen
Attitude. En kynisk isklump i maven, når det kræves. Og ikke mindst mod på mere. Der har sat sig sine fede røde streger både på bankkontoen og på forretningssindet – erfaringerne fra to iværksætter-eventyr, som bristede i kølvandet på dot.com-boblen. Samtidig var det netop de dyrt købte erfaringer, som fik Christian Zigler til at prøve igen. For det at lave om på ting, være den første til at gøre noget på en ny måde – og satse på at kunne leve af det har altid været en drivkraft for den 35-årige iværksætter, som i dag er i fuld gang med at føre sin tredje virksomhed – Play Networks - frem på de bonede gulve med målet om at indtage en afgørende rolle i Hollywoods filmbranche.

- Jeg har altid gået efter at lave noget stort… med et mål om at være nummer et, lyder det fra Christian Zigler, hvis drøm med Play Networks har været at forandre den måde, filmelskerne bliver introduceret til nye film – og bestemt ikke personlig berømmelse. Det understreger han, selv om det at have store dele af Europas filmbranche på kunde- listen naturligvis har et snært af glamour.

Play Networks forretning er baseret på ideen om at servere filmtrailere på internettet til forbrugere i hele verden via en online platform, som integreres i websites hos blandt andre MSN, Jubii og TDC, så brugerne her introduceres til nye film gennem videoklip.

Vokset ud over Danmark

Netop den idé har siden 2005 været omdrejningspunktet i virksomheden, der er vokset ud over det danske marked – og i dag har kunder i store dele af Europa og beskæftiger 25 medarbejdere. I sine tre års levetid har virksomheden endnu ikke givet overskud.

Seneste regnskabsår viste et underskud på knap 1,8 mio. kr. og er ifølge direktøren et udtryk for, at fokus fortsat ligger på at indtage markeder verden over. Ved udgangen af 2007 fik Play Networks da også et skud venturekapital fra Sunstone Capital på 20 milo. kr. til at ekspandere forretningen – og netop gå på jagt uden for Danmark efter de store drenge i filmbranchen.

- Vi kunne se, at vi ikke selv havde kapital nok til at få virksomheden til at vokse, og vi havde brug for flere penge, end bankerne var villige til at låne os. Så vi valgte at gå venturevejen og havde kontakt med flere forskellige, fordi det var vigtigt for os, at de folk, der investerede i virksomheden, også for alvor forstod og troede på projektet, forklarer Christian Zigler, der kalder det en lang, men særdeles vigtig proces, fordi man som iværksætter ikke må føle sig for feteret, når der står en gruppe mænd med en pose millioner, de vil lægge i virksomheden.

De bonede filmgulve

Det er helt afgørende, at de forstår ideen fuldt og helt, og at man er enige om strategien, og den kemi fandt Christian Zigler altså hos Sun-stone Capital, som var med til at sætte et afgørende skub i Play Networks, der kom ud i Europa. Næste vigtige skridt er entreen på de bonede filmgulve i Hollywood. For nyligt fik Christian Zigler nemlig et afgørende opkald fra filmselskabet Fox.

- Det er den slags, man tror, er helt umuligt. Særligt hvis man er præget af en typisk dansk iværksætterkultur, hvor man går og pudser sin virksomhed i ydmyghed og næsten håber på ikke at blive opdaget, fordi det kan gå galt. Men det er muligt – og så handler det om at gribe chancen, siger Christian Zigler, der imidlertid ikke skjuler, at han selv bar en anelse nervøsitet med sig i ærmet, da han bankede på døren til det, han forstillede sig som et JR-lignende kontor på toppen af en skyskraber.

- Alligevel er det som om, at den amerikanske ånd simpelthen får en til at blomstre – og efter præsentationen, lød spørgsmålet da også, hvornår vi ville etablere os i USA, fortæller iværksætteren, der ikke var bleg for at svare, at Play Networks faktisk allerede havde planer om at udvide forretningen og etablere sig i L.A.

Og det var så netop det, han gjorde. Sammen med sin hustru Sandra og deres nyfødte Louis har Christian Zigler flyttet adressen til USA per 1. august – og har allerede været ude blandt de store drenge i branchen for at gøre navnet Play Networks kendt og er nu i dialog med Warner, Disney og Sony.

- Det er med til at bygge selvtilliden op – og man finder altså ud af, når man banker på døren, at selv om det er mennesker, der sidder på kontorer i toppen, så har de altid opgaver, de ikke selv kan løse – og derfor søger nogen til at hjælpe dem. Og her skal man slå til og gå efter det – også selv om der er en risiko for, at det ikke lykkes, forklarer den 35-årige iværksætter, der netop med sine tidligere iværksætter-eventyr har lært lektien, at den gode idé ikke altid er nok.

To firmalukninger

Faktisk har han måttet lukke to virksomheder. Den første af slagsen – en gavebutik på internettet – lancerede han i de glade dot.com-dage, som virksomheden også bristede sammen med.

Andet forsøg var med firmaet Vmail, som han byggede på ideen om at etablere såkaldte »kiosker« på offentlige steder, hvor brugerne kunne indtale video- beskeder i et webcam og sende dem til bekendte. Det blev dog alt for dyrt at distribuere, da det krævede teknologisk udstyr og adskillige tilladelser at opføre kioskerne, så eventyret endte i en konkurs.

- Det har jeg virkelig lært noget af. Jeg blev flov over, at jeg ikke kunne klare min forretning og ked af det, fordi jeg så mig selv som én stor fejl, men efterhånden lærte jeg, at man altså ikke dør af at gå ned med en virksomhed. At jeg godt nok skyldte en halv million kroner væk, men at jeg stadig havde noget at byde på – og derfor var det bare op på hesten igen, fortæller Christian Zigler, der også har høstet en portion kynisme og is i maven af sine oplevelser.

Men den positive af slagsen, påpeger han. Den, der gør, at man ikke lader sig slå så let ud – samt at stille krav til samarbejdspartnere, investorer og kunder, inden man for alvor kaster sig ud på dybt vand med et projekt.

- Så lærer man også, at man ikke skal involvere sig alt for meget – i forretningen, ideen og projektet. Man skal forsøge at lægge det fra sig indimellem og uddelegere ansvar. Det handler virkelig om at kunne give slip, lyder rådet, som han godt er klar over, er lettere sagt end gjort. I hvert fald hvis man ikke selv har været der, hvor det for alvor gør ondt – for så at gennemgå en proces, der starter netop der, hvor man får et chok og efterhånden bevæger sig hen til en erkendelse af, at man ikke dør af at gå konkurs og til sidst til, at man vælger at starte noget nyt op. Fordi man simpelthen ikke kan lade være.

Og fordi de dyre erfaringer er blevet forvandlet til et perfekt miks af attitude, kynisme og tro på, at det faktisk kan lade sig gøre, hvis man styrer uden om de forhindringer, som man allerede har prøvet at falde over.

Måske netop derfor – og selv om forventningerne til Hollywood-eventyret er store i Play Networks, så forventer Christian Zigler da også, at han vil komme til at prøve igen. Og måske igen. Med en ny idé, et nyt projekt, en ny virksomhed. Formentlig i en helt anden branche, for iværksætteren har en drøm.

Om at forene det at gøre en forskel i verden med forretning. Om det bliver med miljøet, velgørenhed eller noget helt tredje som omdrejningspunkt vil eventyret vise.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere