Del : SMS

Tysk opfindsomhed årsag til kortere danske cigaretter

pix-cigaret
Foto:

Kreativ tankegang i krigen mellem sundhedsmyndigheder og tobakskoncerner koster fire millimeter i længden.

Artiklen fortsætter under annoncen
Tobaksselskaberne forsøger på alle måder at holde salget oppe. Nogle gange er de lige kreative nok, og det har fået konsekvenser – bl.a. for det danske Cecil-mærke. Arbejdersmøgen Cecil er nemlig blevet fire millimeter kortere. Det skriver politiken.dk.

Afkortningen skyldes EU-regler, der begrænser længden på tobaksdelen i en cigaret til 80 millimeter. Den grænse skyldes angiveligt, at en tysk cigaretproducent på et tidspunkt blev lige lovlig kreativ i forsøget på at styre fri af lovgivningen.

Den tyske producent konstruerede nemlig en lang dobbeltcigaret, der havde filter i begge ender, og hvor rygeren så selv havde ansvaret for at klippe den i to.

ryger - biz

På den måde talte dobbeltcigaretten afgiftsmæssigt som én cigaret, og på den måde kunne producenten holde prisen nede. EU-regelsættet sætter dog nu en stopper for den slags praksis. Og det er det, der rammer Cecil-cigaretten fra det nu udenlandsk ejede House of Prince.

Det hele er dog symptom på, at der for tiden kører en krig mellem EU-landenes sundhedsmyndigheder og tobakskoncernerne. Afgifterne på tobaksvarerne er nemlig blevet så høje, at producenterne forsøger at få prisen på en pakke ned – det bl.a. ved at sælge 19-stykspakker.

Den finte bliver der dog også snart lukket for. Sundhedsminister Astrid Krag (SF) mener nemlig, at mindstestørrelsen på en pakke cigaretter bør være 20 styk. Dermed er det også slut med de små ti-stykspakker, skriver politiken.dk.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere