Del : SMS
Berlingske Business

Turister svigter danske strande

Turister svigter danske strande - 1
Foto:

Sommerhuse er ikke tilstrækkeligt til at lokke udenlandske turister til Danmark. Regionerne slår alarm.

Artiklen fortsætter under annoncen
Danmark taber terræn i forhold til vore nabolande og resten af Europa i konkurrencen om udenlandske turister og Danske Regioner er ikke i tvivl om årsagen.

Carl Holst (V), der er formand for Region Syddanmark og for Danske Regioners udvalg for regional udvikling, betegner det i Morgenavisen Jyllands-Posten som en katastrofe, at turismen i Europa går uden om Danmark.

"Vi taber markedsandele - oven i købet på et voksende marked - fordi vi ikke er dygtige nok til markedsføring og til at finde nye målgrupper. Vi lever stadig højt på at proppe folk ind i sommerhuse," siger han.

En rapport fra Danske Kommuner viser, at antallet af overnattende udenlandske turister i perioden 1998-2006 er faldet med 12 procent, men det er steget med godt 20 procent i vore nordiske nabolande og med knap 35 procent i 15 eurolande.

"Danmark har sovet i timen og ikke rigtigt opdaget, at rejsemønstret har ændret sig, og at folk efterspørger andet end en liggestol i klitten," siger Carl Holst.

Jens Hausted, direktør i det regionale udviklingsselskab Midtjysk Turisme, mener, at vi skal blive bedre til at skræddersy tilbuddene til bestemte målgrupper.

På det nationale plan er direktør Dorte Killerich fra Visit Denmark - tidligere Danmarks Turistråd - ikke så pessimistisk.

"Vi kan sælge Danmark på vores samfundsværdier som et begavet, ansvarligt og uhøjtideligt land og på en række turistmagneter, som både rummer natur, kultur og oplevelse," siger hun.

/ritzau/




Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere