Berlingske Business

Trætte mødre midtpunkt i bitter vinstrid

pix-mommyjuice

Hvem skal fylde glasset, når den trætte og overbebyrdede mor trænger til vin? Det kan et par amerikanske vinhuse ikke blive enige om.

Artiklen fortsætter under annoncen
To rivaliserende vinhuse er på vej i retten i en varemærkestrid, der handler om vinflasker, som er målrettet tørstige mødre.

Det er vinproducenten Clos Lachance Wines fra Californien, der har bragt sagen for en retsinstans i San Francisco. Clos Lachances modpart er en vin-distributør fra New Jersey, som hævder, at den har eneret på at bruge ordet ’mor’ på flaskerne. Den strid vil Clos Lachance nu have retten til at afgøre, skriver nyhedsbureauet Reuters.

HONGKONG/

New Jersey-distributørens produkt hedder ’Mommys Time Out’, hvilket i fordansket tilstand bliver til ’mors pause’. Clos Lachances vin hedder ’Mommyjuice’, hvilket løst oversat bliver til ’morsaft’. Og det er et plagiat i New Jersey- vin-distributørens øjne.

Clos Lachances advokat mener, at kravet mod hans klient er helt hen i vejret. Man kan simpelthen ikke udråbe sig varemærkebeskyttelse, når man bruger et så almindeligt begreb som ’mor’, siger han.

Ifølge amerikansk lovgivning skal der mere til end et navnesammenfald, når det kommer til varemærkebeskyttelse. Det handler lige så meget om, hvorvidt forbrugerne vil blive forvirrede om, hvilket produkt der er tale om. Derfor vil vinflaskernes etiketter blive et centralt omdrejningspunkt i sagen.

pix-økovin

På Mommyjuice-flasken kan man se en kvinde, der jonglerer med et hus, en bamse og en computer, som var det bolde i luften. På bagsideetiketten fremgår det, at producenten anbefaler, at mødrene putter deres børn - og først derefter sætter sig ned og nyder et glas af vinen.

Etiketten på Mommys Time Out ses der derimod et billede af en tom stol og et bord, hvorpå der er en flaske vin og et glas.

Det er ikke usædvanligt, at vinbønder i USA ender i varemærkestrid. Ifølge Richard Mendelson, der er lektor på jura-studiet på universitetet Berkley, er vinmarkedet benhårdt, og det kan være svært at finde navne, der ikke bliver brugt et andet sted på en eller anden måde, når man vil ind på markedet, skriver Reuters.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension fik en god start på året med relative høje investeringsafkast til kunderne. Samlet set gav Q1 et positivt afkast på 2,7 mia. kr. for alle investeringer – i samme periode sidste år var dette...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen