Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Talent alene er ikke nok

BM
Foto:

Uden talent går det ikke. Men det skal kombineres med hårdt arbejde, hvis du vil bryde igennem og gå fra talent til succes. Det har årets 100 danske talenter indset, og de skal have helt andre kompetencer, end talenterne skulle for ti år siden.

100 talenter lyder måske af mange. Men heldigvis er de 100 udpegede deltagere på Berlingske Business Magasins talentliste kun en lille bid af de mange hundrede talenter, som blev indstillet til årets kåring.

Faktisk kan jeg ikke andet end konkludere, at »Danmark har Talent« – i hvert fald set ud fra en gennemlæsning af de 100 små fortællinger om hver enkelt talent, som vi præsenterer i dette magasin.

Aaa

Hver enkelt udpeget har talent. Det er der vist ikke tvivl om. At de også skal have helt andre kompetencer i dag end for bare ti år siden for at kunne gøre sig fortjent til prædikatet talent, står også klart.

Men når man taler med talenterne, så står det også klart, at det er gået op for flertallet, at talent alene aldrig er nok til at bryde igennem og gå fra talent til prof – ligegyldigt om vi taler om forsker­spirer, sportsfolk eller de mange erhvervstalenter, som vi præsenterer i dette nummer.

De fleste ved, at der skal hårdt arbejde, planlægning og indimellem held til, hvis man skal brænde igennem i erhvervslivet.

En ting er at være dygtig, men hvis man ikke får placeret sig rigtigt i organisationen, så ser måske ingen talentet. Er man som talent ikke opmærksom på, at man må brænde igennem i forhold til chefer og omgivelser for at blive opdaget, risikerer man at gå rundt som en grå mus uden mulighed for at bringe talentet i spil.

aaa
For abonnenter LÆS MERE : Det handler om at skille sig ud

Og så er der selvfølgelig evnen til at arbejde hårdt og levere resultater, når det gælder, som er afgørende ingredienser, hvis man vil have talentprædikatet med de rettigheder og muligheder, som et sådan prædikat ofte bringer med sig.

Mange af os har nok prøvet at gå rundt og føle, at man havde talent til mere end det, som det blev til. Man har måske også følt, at nogen da snart måtte få øje på talentet.

Jeg ser sådan på det, at har man den følelse, er der kun en, der har muligheden for at gøre noget ved det – dig selv!

Det ved en række af de »gamle« talenter på tidligere Talent100-lister.

Tag f.eks. et af de »gamle« talenter, Marianne Dahl Steensen, der har været på listen. I dag er hun adm. direktør for Microsoft i Danmark, og hun er tydelig omkring, at talentprædikatet og de evner, talentet skal have, udvikler sig med hurtige skridt i disse år.

Tidligere var talentprædikatet ofte alene baseret på performance. I dag skal talentet, som Marianne Dahl Steensen siger, være meget andet end bare resultater.

22BBMCLAUS-RISAGER-124208.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Dit næste job bliver at hjælpe en robot

Det skal have evne til helhedstænkning. Evne til at afkode medmennesker og det at få brugt andres kompetencer og sammen skabe resultater. Og så skal talenterne være rede til et genopfinde sig selv – hele tiden og igen. For går man i stå, så visner talentprædikatet hurtigt.

Så tillykke til de 100 nye talenter – I har fortjent prædikatet. Herfra er det hårdt arbejde, evnen til at genopfinde jer selv og masser af resultater, der tæller.

Aaa

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen