Del : SMS
Berlingske Business

Supersælger, iværksætter og investor

click a taxi
Claus Moseholm er egentlig uddannet økonom, men der banker et vildt sælgerhjerte i hans krop, og når han først bliver tændt på en idé, går han 100 procent ind for den. Foto:

Claus Moseholm solgte sin sjæl til iværksætterkarrieren og virksomhedens produkter til kunderne og skabte en gigantisk succes. Nu er han tilbage som investor i Click A Taxi.

Artiklen fortsætter under annoncen

Claus Moseholm var den ene halvdel af en af de senere års største iværksættersucceser – Go Viral. På godt otte år byggede han, partneren Balder Olrik og resten af teamet en reklamekanal op om internetbrugernes kommunikation med hinanden – før Myspace var kendt, Youtube blev brugt og Facebook eksisterede. I 2011 blev Go Viral solgt til den amerikanske internetgigant AOL, og teamet gik fra iværksættere til en del af en kæmpe organisation.

Det var tiltrængt for Claus Moseholm, lyder det fra flere af dem, der var med fra Go Virals begyndelse. Nu fik han mulighed for at skrue en anelse ned for blusset.»Han er jo en superintens person. Når han først bliver tændt, er han 100 procent dedikeret til sit arbejde på et niveau, hvor det er fantastisk for virksomheden, men usundt for ham selv,« fortæller eksempelvis Jimmy Maymann-Holler, der satte sig i direktørstolen i Go Viral kort efter opstarten.Det var Claus Moseholm, der fik ham med om bord. Jimmy Maymann-Holler var ellers ikke rigtig tændt på idéen om videokommunikation og virale strategier, men han lod sig alligevel lokke.For selv om det er økonomi, Claus Moseholm har læst på universitetet, brænder der en sælger af Guds nåde i den snart 32-årige eks-iværksætter. Den melding kommer fra både dem, han tidligere har arbejdet sammen med, og dem han arbejder sammen med i dag.

Sand i Sahara

»Claus er måske Danmarks bedste sælger. Det er han i hvert fald blevet med tiden. Han har en utrolig høj grad af troværdighed over sig, og han er oprigtigt aldrig interesseret i at sælge folk noget, de ikke har brug for. Det kan kunderne mærke, og så kommer de tilbage igen og igen,« siger Balder Olrik, der trak Claus Moseholm med i sin internetvirksomhed, selv om økonomen og PR-manden selv var temmelig vrangvillig.

Han kunne ikke se ideen og ville hellere koncentrere sig om sin egen virksomhed, men kunne alligevel ikke holde sig helt væk. I begyndelsen af 00erne var Claus Moseholm tilknyttet flere .com-startups med mere eller mindre succes. Men da Balder Olrik kunne præsentere ham for nogle tal for, hvordan man med de rigtige midler kan få folk til at dele informationer med hinanden på internettet, var Claus Mosehom solgt. Navnet »Go Viral« fandt han på.Flere beskriver Claus Moseholm som en lidt stille type, der ikke har travlt med at profilere sig i medierne. Men det er kun udadtil. Både på direktionsgangen og i bestyrelseslokalet er han en brændende forretningsmand, der har en kvalificeret mening om det meste. »Jeg troede, jeg mødte ham, da jeg for nylig var til et iværksætterarrangement med Kongehuset, for der burde han jo være – hans succes taget i betragtning. Men det viste sig at være hans tvillingebror, der ligner ham utrolig meget. Han var der sammen med sin iværksætterkone,« griner Tommy Ahlers, der netop er kommet med i investorkredsen i Click A Taxi i forbindelse med virksomhedens anden investeringsrunde.

Hånden på kogepladen

Det er i denne og en anden ny virksomhed, Claus Moseholm får brændstof til sit iværksætterliv, selv om han stadig er »corporate« og ansat hos AOL. Click A Taxi inviterede ham i første omgang med i bestyrelsen, men Claus Moseholm insisterede på at blive medejer.

»Jeg synes, det er mest spændende at »have hånden på kogepladen«, i de virksomheder, jeg involverer mig i. Så jeg kommer helt sikkert til at lave nogle flere investeringer i fremtiden,« siger Claus Moseholm.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere