Del : SMS
Berlingske Business

Succesfulde iværksættere dropper forretningsplanen

20100812evb_BenteRübner
Bente Rübner, møbeldesigner fra Skanderborg, har aldrig brugt forretningsplaner for strukturere sin forretning.I stedet prøvede sig frem og brugte det gamle nedrevne skiftertag på sit hus til at skabe designerborde. Hele tiden med mere fokus på, hvad hun havde råd til at tabe end på, hvad hun kunne tjene.

Fremtidens iværksættere er dem, der prøver sig frem og anvender forhåndenværende materialer uden at sætte sig i gæld.

Artiklen fortsætter under annoncen

Væksthuse, kommunale erhvervskontorer og banker forlanger af iværksættere, at de laver forretningsplaner for at få vejledning og finansiering. Men de fleste succesfulde iværksættere dropper forretningsplanen. Den gør mere skade end gavn.

I stedet prøver de sig frem, anvender forhåndenværende ressourcer, bruger deres netværk og sørger for ikke at sætte sig i gæld. Fordi de prøver sig frem, skaber de ofte levedygtige produkter og ydelser. »Bricolører« kalder Steffen Korsgaard, professor i entrepreneurship ved handelshøjskolen i Århus, den nye iværksættertype.

Ordet kommer af det franske »bricolage« , der handler om at sætte ting sammen.

- Mange dygtige iværksættere dropper forretningsplanen eller nøjes med at bruge den som et redskab til at mobilisere samarbejdspartnere. Som kompas for forretningsudvikling er forretningsplanen ofte uanvendelig, siger Steffen Korsgaard.

Han har gennemgået den nyeste forskningsbaserede viden om iværksætteri og når frem til, at succesfulde iværksættere bruger deres egen fremgangsmåde baseret på deres kompetencer, deres ideer og deres netværk.

Læs også på evb.dk:

Provinsens iværksættere er de stærkeste

Det dummeste iværksættere kan smide penge efter

Tag blev til designerborde

Bente Rübner, møbeldesigner i Skanderborg, er et eksempel på en »bricolør«. Hun er væver og skulle på et tidspunkt udskifte det gamle skiftertag på sit hus. Hun blev fascineret af materialet og fandt ud af, at det kunne bruges til at fremstille designerborde i et attraktivt råt look. I dag har hun udviklet en hel kollek-tion af skiferborde, som sælges i Illums bolighus og andre designhuse.

Bente Rübner lavede ikke store forretningsplaner, før hun gik i gang. Hun tog udgangspunkt i det, som mange succesfulde iværksættere gør, nemlig: Hvem er jeg, hvad kan jeg, hvad har jeg, og hvem kender jeg. Ud fra det har hun udviklet sin forretning.

Hun har i første omgang kun lånt 50.000 kroner af sin bank. Resten af produktudviklingen har hun finansieret selv, og hun har hele tiden haft fokus på, hvor meget hun havde råd til at tabe, snarere end på hvilken gevinst hun kunne tjene hjem. Målsætningen har alene været, at hun skulle kunne leve af at være designer.

Planlægning duer ikke

»Bricolører« afviser ifølge Steffen Korsgaard tankegangen om først at planlægge og siden at udføre. De lever i forvisningen om, at muligheder ikke er noget, der først opdages og dernæst udnyttes, som forretningsplanen foreskriver. Snarere bliver mulighederne skabt og udviklet i et dynamisk samspil mellem nøgleaktører som for eksempel investorer, kunder, og leverandører,

Forskellen mellem dem, der bruger forretningsplanen, og »bricolørerne« kan illustreres med en sammenligning mellem to måder at lave et måltid på. Den ene, hvor man finder en opskrift, følger den og indkøber de nødvendige råvarer. Den anden, hvor man kigger i køleskabet, ser hvad man har og ud fra det bruger sin kreativitet til at kreere en spændende ret.

Bricolør-tilgangen er ifølge Steffen Korsgaard særlig attraktiv i krisetider, fordi den økonomiske risiko er begrænset. Alligevel ser det ud til, at forretningsplanerne overlever i væksthuse og erhvervskontorers rådgivning af iværksættere.

- Jeg er godt klar over, at der er iværksættere, der buldrer derudad og får succes uden planlægning. Men i de fleste tilfælde er det nu sundt at gøre sig tanker om, hvordan man vil udvikle sin forretning og få dem sat ned på skrift. Om ikke andet, så fordi planen fungerer som en huskeliste, siger Torben Busk, formand for erhvervschefernes forening, Dansk Erhvervsfremme.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere